Hogy
leegyszerűsítsük a vállalkozásnév generálásának folyamatát, kezdjünk
a következő kérdések átgondolásával. Ez a kérdéssor segít papírra
vetni az ötleteket, elképzeléseket, melyeket már ezután könnyebben
felhasználhatunk.
- Kik valójában
a megcélzott fogyasztói kör?
- Milyen problémák
megoldásában segíthet a vállalkozás nekik?
- Milyen szavak
vagy mondatok keltik fel ezen fogyasztók érdeklődését?
- Mi az a 3-5
legkézenfekvőbb haszon a vállalkozásban, amit a fogyasztok számára
nyújthatunk?
- Melyek azok
a szóképek, amelyek közvetítik a fogyasztó irányába a szempontjából
releváns tevékenységet?
- A versenytársak
milyen név alatt dolgoznak, és melyik az a név, amely megkülönbözteti
a vállalkozást az adott piaci környezetben?
Az
ezekre a kérdésekre adott válaszok nyersanyagként szolgálhatnak
egy 5-10 nevet tartalmazó lista kidolgozásához.
A
nevek kiértékelése. A lista elkészítése után az első kérdés,
hogy hogyan szűkítsük le a legnagyobb potenciállal bírók körére?
A következő kérdéseket kell végigvenni:
-Vajon
a megcélzott fogyasztókhoz szól a név? Tanulmányozza a potenciális
fogyasztók visszajelzéseit. Mely nevek szólnak leginkább nekik?
-Elősegíti-e a növekedést a név, vagy behatárol? Amennyiben
a név az adott termék vagy szolgáltatás konkrét előállítási szakaszának
elnevezését tartalmazza, hiába terjeszkedik a vállalkozás más folyamatokra,
a partnerek és a fogyasztók az első tevékenységéhez kötik.
-Megkülönbözteti-e a név a vállalkozást a piaci környezetben?
Az olyan egyszerű megoldások, mint a vezetéknevek felhasználása
a névalkotásban, ha nagyon elterjedtek egy szakterületen belül (például
ügyvédek), lehetővé teszik az újonnan induló vállalkozás számára,
hogy a szokásoktól eltérő nevet válasszon. Ez az eltérő név már
nagy segítséget nyújthat a versenytársaktól való megkülönböztetésben,
könnyebben azonosítható lesz a cég a fogyasztók körében.
-Nincs-e túlbonyolítva a név? Érdemes elkerülni az olyan
rövid szójátékok használatát a vállalkozás nevében, amelyek összezavarhatják
a fogyasztót, ha nem értik mit is akar jelenteni. Ez különösen akkor
kerülendő, ha olyan imázs kialakítását tervezzük, mely a professzionalitást
tükrözi.
-Könnyen betűzhető a név? Ez különösen fontos a honlapok
tekintetében. Amennyiben nem betűzhető egyszerűen a név, az emberek
kevésbé lesznek hajlandóak felhasználóként bejelentkezni, vagy érdeklődő
e-mailt küldeni. Mindent a lehető legkönnyebbé kell tenni a fogyasztók
számára.
Honnan
tudjuk, hogy mikor találtuk meg a legmegfelelőbb nevet vállalkozásunknak?
Ha szerencsések vagyunk, akkor akár három
vagy öt nevet is találhatunk, amely jól illeszkedik minden általunk
felállított kritériumhoz. Mégis, hogyan hozzuk meg a végső döntést?
Idézzük
fel a kiinduló kritériumokat. Melyik név illik leginkább az üzleti
célunkhoz? Melyik név írja le a legakkurátusabb módon azt vállalatot,
mely még csak a fejünkben létezik? Melyik név tetszik nekünk a leginkább?
Mindenegyes
vállalkozás a maga sajátos útján jut el a végső döntéshez. Néhány
vállalkozó csak a saját ötleteire hagyatkozik, személyes indokok
alapján dönt a névről. Mások sokkal "tudományosabbak". Egyes vállalkozások
fogyasztói kutatásokat vagy teszteket készíttetnek a célcsoportokkal,
hogy lássák a névváltozatok mennyire érzékletesek, hatásosak. Vannak
akik fontosnak tarthatják, hogy a termékükön szereplő márkanév kinézete
megfelelő legyen, így ezen vállalkozások a névnek a logoba való
beírásával próbálják ki a különböző névváltozatokat, melyik működik
a legjobb design elemként.
Használjon
fel néhányat, vagy akár mindet a fenti kritériumokból. Létezik viszont
néhány igen egyszerű hétköznapi módszer is: kérje ki más
emberek véleményét közvetlen környezetében. Megpróbálhatja néha
lefirkálni a neveket, hogy saját szemével lássa, hogyan is mutatnak
aláírásként, vagy a cége irodaszerein. Minden nevet olvasson fel
fennhangon, különös figyelmet szentelve annak, ahogyan hangzanak,
amennyiben rádiós vagy televíziós reklámokat sejt a jövőre nézve.
A professzionális névkereső cégek egy-egy megbízás folyamatára hat
hét és hat hónap közötti időt szentelnek. Önnek természetesen nem
szükséges ilyen sok időt eltöltenie, de legalább azért néhány hetet
szánjon a névválasztásra. Mihelyst meghozta döntését a nevet illetően,
azonnal nekikezdhet az új név iránti "rajongás" felépítéséhez, hiszen
a vállalkozás nevének kiválasztása az első lépés egy erős vállalat
felépítésében, az első, amely akár az utolsó is lehet
az üzleti pályafutásában.
|