A sikeres weboldal három jellemzője
Vállalkozás-online
2003. augusztus 07.

Megpróbáltunk utána járni, hogy mi is lehet a sikeres internetes vállalkozások titka. Vajon minden internetes vállalkozó profi módon ismeri az internet gyakorlati oldalát, vagy szinte még böngészni sem tudnak? Észrevételeinket több külföldi, főként amerikai sikeres vállalkozó vallomásai alapján állítottuk össze. Reményeink szerint az itt leírtak sokat segítenek majd egy internetes üzlet előmozdításában.

Mindenegyes interjú melyet elolvastunk egy-egy valós élet történetét mesélte el a kemény munkáról és az elszántságról, de volt néhány olyan üzenet a sorok közt, melyek első pillantásra nem voltak annyira nyilvánvalóak. Ezek az alapvető "közös szálak" érdekeltek igazán minket, azok a közös jellemzők, amelyek a néhány főt foglalkoztató internetes üzletek tulajdonosait láthatatlanul összekötik. Mi teszi lehetővé a számukra, hogy működő honlapjuk akár 100.000 és 600.000 USD közti éves jövedelmet termeljen?

Mivel manapság már mindent árulnak az Interneten egy napi kereskedés során - a testépítő programtól formatervezett szappanokig -, az, hogy mit árulnak fontos ugyan, de nem úgy tűnik, hogy jelentős tényezője lenne a vállalkozások sikereinek. A vállalkozók életkora, tanultságuk vagy előzetes ismeretük az Internetről szintúgy jelentéktelennek tűnnek azon képességek közt, melyek a magas online bevételhez szükségesek.

Mindinkább olvassuk a történeteket, egyre inkább nyilvánvalóvá válik, hogy túl minden stratégián és technikán, ezek az emberek "sikerformulájuk" részeként jelennek meg, és volt tulajdonképpen három olyan közös, mindegyikükre jellemző tulajdonság, mely lehetővé tette számukra, hogy üzletüket felfuttassák és egy ilyen rendkívüli jövedelemre tegyenek szert.

1. Jellemző: Ahogy megtervezték el is kezdték. A megkérdezett emberek legtöbbje alacsony vagy semmilyen előzetes ismerettel nem rendelkezett az Internetről. Jellemzően ez volt az első internetes üzlete. Néhányan még csak be sem kapcsoltak egyetlen egy számítógépet sem. És ez az első lényeges pont, amit ki szeretnénk emelni: Teljesen mindegy a tudásszint az üzlet kezdésekor - az a fő, hogy késztetést érezzen a kezdetre.

Nem szükséges mindent helyesen tennie. Valójában semmit sem kell jól tennie, amikor internetes vállalkozásba kezd! De el kell kezdenie! Tegye meg az első lépéseket (teljesen mindegy, hogy azok milyen kicsik) azért, hogy a honlapját az álomból a valóságba vigye. Szükségtelen addig várnia, amíg "mindent" megtud. Ezek a sikeres netes vállalkozók nem vártak addig, amíg a honlapjuk "tökéletes" nem lett, vagy amíg megtudtak mindent, amit meg lehet tudni az internetes kereskedelemről a kezdés előtt. Ők bizonyítékként élnek arra, hogy nem kell Internet marketing gurunak lenni ahhoz, hogy elkezdjünk online pénzt keresni. Csak el kell kezdeni.

2. Jellemző: Egyetlen dologra koncentráltak és azt jól véghez is vitték. A második közös szál amit felfedezni vélünk, hogy ezek közül az emberek közül mindenki egyszerre csak egy marketingstratégiára koncentrált, a stratégiát jól véghez vitték, maximalizálták profitjukat és csak aztán fordultak egy másik stratégia felé.

Egy honlap bevezetésének számtalan útja van. Létezik olyan, amelyik gyors forgalom fellendülést nyújthat (ilyenek a fizetés ellenében látogatottságot növelő rendszerek és az elterjedtebb kereső motorok); mások sokkal lassabban alapozzák meg a honlap hírnevét (mint amilyenek az újságcikk, a saját hírlevél publikálása és a más webmesterek számára nyújtott ingyenes tartalom); míg megint mások (pl. olyan stratégiai partner megtalálása, aki belinkeli a honlapunkat) a jövőben tartósabban meghálálják a jelen munkáját.

Kezdjük azzal, hogy kiválasztjuk honlapunk témáját, majd igyekezzünk domináns szolgáltatóvá válni a választott piacon. A következőkben készítsünk listát az értékesítés növekedési lehetőségeiről, majd döntsük el, melyikkel érhetjük el a legtöbb bevételt és azzal az eggyel kezdjünk. A többit hagyjuk a tennivalók listáján, mígnem minden pénzt ki nem facsartunk már az adott technikájú keresőből, értékesítési stratégiából vagy design elemből, amellyel épp dolgozunk. Midig lesznek olyan ötletek, melyek segítenek magasabb profitot elérni.

3. Jellemző: Szerették volna, ha modellezhetik a kezdő vállalkozók sikereit. Ezek a sikeres netes vállalkozók beismerték, hogy vétettek hibákat - költséges, frusztráló, időpazarló hibákat - melyeket könnyedén elkerülhettek volna. Ez a tanulás nehéz útja. Sokkal könnyebb tanulni viszont a mások hibáiból. Mindanyiuk úgy nyilatkozott, hogy sokkal nagyobb jövedelemre tehettek volna szert, sokkal gyorsabban, ha kissé hamarabb kezdik meg internetes tanulmányaikat és modellezik mások sikerét. Természetesen ez némileg ellent mond annak, amit a fentiekben említettünk, de még midig azt állítják, hogy érdemesebb belevágni a vállalkozásba, mintsem ölbe tett kézzel ülni.

És ez elvezet minket a harmadik közös szálhoz, amit meg szeretnénk osztani Önökkel, történetesen, hogy ezek az emberek elkötelezettek saját maguk tanítása mellett a profitábilis marketingstratégiákról és technikákról. Mások már ösvényt vágtak az Internet dzsungelén át a számunkra. Csak találjuk meg a helyes nyomvonalat és alkalmazzuk a tőlük tanult stratégiákat és technikákat. A nagyszerű ötletek transzferálhatóak. Ami másnál működik, azt alkalmazhatjuk a saját honlapunkra is.

Zárógondolatként elmondhatjuk, hogy egy sikeres online üzlet kiépítése inkább egy utazás, mint egy cél. Ami ma működik, lehet, hogy holnap is, de lehet hogy nem. Ezért van az, hogy a tanulási folyamat sohasem áll meg. Annak a ténye, hogy az Internet folyamatosan változik, az elsőszámú előnyt teremtheti, amennyiben ezt a tényt valaki felismeri. Ha Ön internetes vállalkozó (de ez igaz minden vállalkozó esetében), kötelezze el magát a folyamatos tanulás mellett. Tanulmányozza a "top" lapokat, és tervezze meg saját honlapját azok szerint.

Ezek a sikeres internetes vállalkozók hétköznapi emberek, akik nem indultak több millió dolláros hirdetési költségvetéssel, hatalmas személyzettel vagy magas fokú technikai tudással. Valójában a legtöbben közülük majdhogynem komolyabb befektetés nélkül indultak el, egymaguk, alacsony előzetes Internetes marketingtudás birtokában. Ahhoz, hogy honlapja pénzt termeljen, nem kell tökéletesnek lennie, de mindaddig nem kereshet pénzt, amíg el nem kezdte!