Az elektronikus oktatás bevezetésének egyik fő
oka volt a költségcsökkentés, ugyanis a számítógépes tanulási formák hozzájárulnak
az utazási költségek csökkentéséhez és redukálódik az az idő, amelyet a dolgozók
a munkahelyükről hiányoznak.
Azonban ezek az elvárások gyakran meghiúsultak: Sokszor a
létrehozott e-Learning megoldások jelentősen magasabbak lettek, mint a megspórolt
költségek. Ez azonban nem azt jelenti, hogy ez elegendő ok lenne az e-Learning
bevezetése ellen.
Mint látjuk az elektronikus tanulás koncepciója általában több ráfordítást igényel
és drágább, mint a hagyományos személyes jelenlétet megkövetelő kurzusok. A
befektetések így inkább a sok alkalmazottat foglalkoztató vállalatoknak érte
meg, míg a kis-és közép vállalatoknál egyszerűen hiányzott a "kritikus tömeg".
Ezzel együtt rá voltak utalva a tiszta "vásárlási termékekre". Ezek komplett,
előkészített kurzusok, amelyek mint CBT (computer alapú tanulás) vagy WBT (web
alapú oktatás) jelennek meg a kereskedelemben. Habár ezek költségkímélők az
e-Learning szakértői mégis a termékek nem megfelelő minőségére panaszkodnak,
mert ezek a termékek nem illeszkednek a vállalkozók szükségleteihez. Másrészt
a munkavállalók nélkülözik az egyéni segítségnyújtásokat.
E probléma miatt indult el Németországban a LERNET. A LERNET-projekt ágazatokra
vonatkozó e-Learning kínálattá fejlődött megfizethető árakkal. Az alábbi elszámolási
modellek jelentek meg a projektben:
- A moduláris és granuláris e-Learning kínálatoknak az az előnyük, hogy a felhasználó
vállalatoknak nem kell egy komplett kurzust megrendelni. Csak azt a tartalmat
kell megfizetniük, amelyre a saját továbbképzési anyagához szüksége van - az
elszámolási modell ebben az esetben óránként történik. Ennek a modulnak a költségeit
úgy csökkentették, hogy a kínálók többféleképpen használhatják, azaz különböző
kurzusokon.
- Kedvező ajánlatokat nemcsak a tisztán eLarning ajánlóknál kellene keresni,
hanem a hagyományos kurzusokkal rendelkező továbbképzési intézeteknél is. Egyre
több szervező túllép azon, hogy a hagyományos kurzusukat kevert tanulási kurzussá
alakítsák át: a kurzus részeit otthon és a munkahelyen is el lehet sajátítani
az elektromos oktatással. Ezeknek a kevert kurzusoknak az árai hasonlóak a jelenlétet
megkövetelő kurzusokéhoz.
- Ha a tanulási szükséglet még nem világos és a továbbképzésnek túlnyomórészt
látra szólóan kell történnie, akkor ajánlatos egy előfizetési modell. Az éves
díj megfizetésekor a résztvevő megkapja a hozzáférést minden rendelkezésre álló
tanulási modulhoz és eszközhöz, igény szerint hozzákapcsolva egy közösséghez
vagy egy személyes segítővel tartja a kapcsolatot.
Mindenesetre az e-Learning felelősöknek megéri egy meghatározott területen a
lehetséges résztvevőket idejében felderíteni. Így lehet a legjobb költségvetési
modell mellett szóló döntést meghozni.
Természetesen kedvező árnál mindig felmerül a minőség kérdése is: mennyire jó
egy olyan tanulási alkalmazás, amelyet egy száraz termelés értelmében állítottak
elő? Ahhoz, hogy ezt megítéljük, az elmúlt években minőségi mértékeket fejlesztettek
ki, amelyek az elektronikus oktatásban illetékeseknek tájékoztatást adnak.
Ez mindenekelőtt egy kínálati helyzet, ami az elektronikus oktatásban döntők
számára megmutatkozik.
|
nagy okosság, ezután mindenki vérprof...
Ez király!
marketing - tudtommal a marketing már...
Jó ötlet! Hajrá!!!
Nekem nagyon tetszett! Nagyon jo, hog...
Na hát én nem félek... Mondjuk nem tu...
Akkor most leshetjük, mint a trafipax...