Milyen lehetõségei vannak az e-Learning-get használóknak?
Milyen eszközei vannak a szerzõknek, oktatóknak és tutoroknak? Minél több résztvevõnek
van szüksége különbözõ anyagra, annál inkább megéri ennek az eszköznek a bevezetése,
különösen, ha ezek a vállalkozás igényeire vannak szabva. Emellett természetesen
pótlólagos költségeket is be kell kalkulálni.
Mûködési funkciók az e-Learning felhasználóinak
Tananyagok, tanulási modulok, leckék Az eLearning központi magja a tananyag.
Ez maga a tananyag különbözõ formákban, beleértve annak ellenõrzését tesztek
és gyakorlati feladatok formájában.
Gyakorlati feladatok: A tananyagok ellenõrzéséhez interaktív tesztek
(feleletválasztós teszt) állnak rendelkezésre. Lehetõség van arra is, hogy a
hosszabb válaszokat egy tutor ellenõrizze.
Hírek/újság: extra információk a tananyag tartalmáról és szervezésérõl,
például levelek vagy más oldalak formájában.
Online könyvtárak: különleges terület az Interneten egy háttéranyag
elraktározására és szövegek letöltésére.
Szószedet: különleges terület az Interneten a fogalmak célzott utánanézéséhez.
A tanagyag felépítésénél különbséget kell tennünk a szekvenciális és a nem szekvenciális
anyagok között. A szekvenciális anyagoknál a sorrend pontosan adott.
Így a felhasználó abból indul ki, hogy az adott tanulási egység a korábbi tanulási
egységben leírt anyagra épül. A nem szekvenciális anyagok ezzel szemben
egyedül is megállják a helyüket és kívánt sorrendben lehet feldolgozni õket,
a kurzus résztvevõi vagy az oktatók követelménye szerint. Ez az elv különösen
a szószedetnél és az online könyvtárnál jelenik meg.
A kommunikáció funkciói és a kommunikációs eszközök
Itt általánosan megkülönböztetünk szinkron és aszinkron funkciókat:
Szinkron (egyidejû) funkciók A szinkrontanulásnál a tanuló (és az oktató)
egy adott idõpontban különbözõ helyekrõl kommunikál az Interneten és telefonon
keresztül. Az ismert szinkron kommunikációs eszközökhöz tartozik a chat, telefon-hotline,
videokonferencia és a virtuális osztályterem.
A chat hasonló a videokonferenciához, miközben a résztvevõk egy bizonyos
idõben bejelentkeznek, de nem hallják egymást, hanem az Interneten keresztül
tudnak egymással eszmecserét folytatni. Különbözõ chat eszközök léteznek. Mindenesetre
figyelnünk kell arra, hogy az adatbiztonság egy bizonyos szinten teljesüljön.
Telefon-hotline: A résztvevõk a tutort vagy a tanulásban segítõt egy
telefonközponton keresztül telefonon elérhetik.
Videokonferencia: A résztvevõk vitát folytathatnak egymással, miközben
nemcsak mikrofonon keresztül hallhatják egymást, hanem webkamerán keresztül
is láthatják egymást.
Virtuális osztályterem: A résztvevõk egy szoftver segítségével különbözõ
helyrõl láthatnak és hallhatnak egy elõadást és saját hozzászólásaikat is megtehetik.
A virtuális osztályterem egy idõben teljesít különbözõ kommunikációs formákat.
Így az is lehetséges, hogy a résztvevõk egy elõadás alkalmával chat-en keresztül
beszéljenek vagy e-mailt küldjenek egymásnak. A videokonferencia rendszerekkel
ellentétben a virtuális osztályterem legtöbbször több funkcióval rendelkezik,
ilyen például a moderációs segítség vagy a "kéz felnyújtás" és az úgynevezett
segítségkérési lehetõség. Az is lehetséges, hogy egy tanulási csoportban együtt
dolgozzunk egy dokumentumon , például egy excel táblázat készítésén. Ehhez egy
tanulónak a csoportból vagy az oktatónak meg kell nyitnia egy dokumentumot és
engedélyezni kell a közös munkát a virtuális osztályteremben.
Aszinkron funkciók A tudás közvetítés és a tanulás nem egyidejûleg következik
be. Az ismert távoktatás tipikus példa az aszinkron kommunikációra a tanulási
folyamatban: a résztvevõk leveleket kapnak és telefonon vagy e-mailen keresztül
kommunikálnak az oktatóval. Aszinkron kommunikációs eszközként alkalmazzák az
elektronikus tanulásban az e-mail-t, a nyílt vita fórumot, egyéb fórumot és
Call-me-back parancsgombot.
E-mail: A szövegeket fájl kiegészítéssel lehet elküldeni az Interneten
keresztül az oktatóknak, tutoroknak vagy más kurzus résztvevõknek.
Nyílt vita fórum: vita csoportok az Interneten, például a résztvevõ szövegeket
küldenek bizonyos témában, amelyekre saját hozzászólásokkal reagálhatnak.
Call-me-back parancsgomb: Egy tanulási környezet interaktív kapcsolódási
területe, amely egy segítõ visszahívását kéri.
Néhány funkció egy Internet böngészõvel, mint a Microsoft Internet Explorer
vagy a Netscape érhetõ el. Itt mindenesetre integrálják a tanulási környezetet.
Adminisztrációs eszközök A terjedelmes tanulási környezetek adminisztrációs
eszközökkel is rendelkeznek. Ezek az eszközök a felhasználónak azt a lehetõséget
nyújtják, hogy a tanulási környezetüket egyénileg alakítsa ki, például a saját
dokumentumait egy virtuális munkahelyre rakja, a virtuális munkahely kialakítását
változtatja vagy egy személyes körlevéllel a résztvevõi galériában bemutatja
a tanulócsoportnak.
A résztvevõk galériájának használata: A résztvevõk itt közölhetnek önéletrajzot,
fotókat és más információkat magukról, amelyekhez más résztvevõk is hozzáférhetnek.
Személyes fájlraktározás: Saját adatokat a tanulási környezetben lehet megjeleníteni
és más résztvevõ számára elérhetõvé tenni.
Készség menedzsment Eszközök az egyéni tanulási tempó felméréséhez.
Itt a résztvevõk maguk ellenõrizhetik, hogy mennyire dolgozták fel a tananyagot
és mennyire értették meg, ez többek között könyvjelzõ elhelyezését vagy olyan
gyakorló feladatok megoldását jelenti, mint a felelet választós teszt vagy egy
szabadon választott beadvány, amelyekre azonnal megkapják az értékelést.
Jegyzet beadvány a haladáshoz: Hasonlóan a word-höz és a könyvek átdolgozásához
az online tanulási egységeknél is van lehetõség kommentárokra, illetve széljegyzetek
beszúrására a szövegbe, azért hogy a feldolgozás alatt az egyes részekhez fûzõdõ
észrevételeket, gondolatokat és kérdéseket feljegyezzék.
Ezenkívül a tanulás különbözõképpen történhet:
Elõzetes tudás: A résztvevõk tudásszintje a kurzus kezdetekor, például
egy rövid teszt formájában kikérdezik õket és ennek megfelelõen választják ki
a tananyagot.
Tanulási tempó: A saját tanulási lehetõségeinek megfelelõen a résztvevõ
eldöntheti, hogy mikor, milyen intenzíven és milyen gyorsan szeretné a tanulási
egységeket feldolgozni.
Tanulási hely: A tananyagot különbözõ helyeken lehet alkalmazni, többek
között a mobil tanulásban.
Kiegészítõ programok oktatók, tutorok és adminisztrátorok számára
Eddig azokat az eszközöket mutattuk be, amelyeket egy tanuló a tanulási környezetében
használhat. De azoknak a vállalkozásoknak, amelyek bevezetik az elektronikus
oktatást még több program áll rendelkezésükre:
Tanulási programok és tanulási menedzsment rendszer: Egy tanulási program
olyan szoftver, amely az Interneten és az intraneten keresztül is elérhetõ.
Ezzel a programmal elérhetõek a gyakorló feladatok, tananyagok és kommunikációs
eszközök. Az e-Learning szolgáltatók ezt a szoftvert forgalmazzák és a felhasználó
vállalatok egyéni követeléseit ehhez igazítják (például szín kiválasztása, vállalati
logó megjelenítése és a tananyag kiválasztása). Egy rendszer adminisztrátor
kezeli a programot, ez azt jelenti, hogy vagy a saját vállalat IT- felelõse
vagy az e-Learning szolgáltató (ASP modell).
Tanulási környezet: Az e-Learning-el összefüggésben a tanulási környezet
fogalma a különbözõ funkciók metódikus-didaktikus és média-didaktikus kialakítására
vonatkozik, mint a kommunikációs eszközök, a tutorok segítsége, tananyagok,
gyakorló feladatok, link listák, könyvtár, amelyek az Internet alapú tanulási
kínálatba ágyazódnak.
A szerzõi rendszerek azon szoftvertermékek, amelyekkel az e-Learning
ajánlatokat elkészítik. A oktatók és más külsõ szerzõk beadhatják a tananyagaikat
szövegek, képek, fotók és grafikonok formájában, amelyeket a tanulási környezethez
igazítanak és link listával letölthetõ dokumentumokkal és gyakorló feladatokkal
egészítik ki. Ehhez általában nincs szükség html vagy más számítógépes program
ismeretére.
Azt, hogy ezt szolgáltató programot a saját vállalkozásban érdemes-e bevezetni
vagy sem, az a kurzus résztvevõinek a számától és az anyag heterogenitásától
függ. Minél több résztvevõnek van szüksége különbözõ anyagra, annál inkább megéri
ennek az eszköznek a bevezetése, különösen, ha ezek a vállalkozás igényeire
vannak szabva. Emellett természetesen pótlólagos költségeket is be kell kalkulálni.
|
nagy okosság, ezután mindenki vérp...
Ez király!
marketing - tudtommal a marketing má...
Jó ötlet! Hajrá!!!
Nekem nagyon tetszett! Nagyon jo, hog...
Na hát én nem félek... Mondjuk nem...
Akkor most leshetjük, mint a trafipa...