2021-04-13 05:00 |
 

 
    Vállalkozás Online a Twitter-en  Vállalkozás Online a Facebook-on  Vállalkozás Online a Facebook-on
Címlap arrow Menedzsment arrow Kritikus helyzetben a kkv-k

Rovatok
Címlap
Vállalkozás indítása
A vállalkozó
Marketing
E-business
Pénzügyek
Adózás
Jog
Menedzsment
Állás - Munka
Európai Unió
Üzleti etika
KKV e-Learning
Letöltés
Névjegy
e-Tartalom
Hasznos linkek
KKV apró
Üzleti könyvtár
Üzleti K.V.
Cikk beküldése
Keresés
Ingyenes e-book
Vállalkozás alapítása - gyakorlati tanácsok kezdőknek

Ingyenesen letölthető e-book a Vállalkozás-online.hu regisztrált olvasóinak.

Ha már regisztrált, belépés után klikk ide.
Ha még nem, akkor ide.


Tovább...
 
Online tagok
Jelenleg 6 vendég van az oldalon.
Kritikus helyzetben a kkv-k Megosztom! Add a Startlaphoz Nyomtatás E-mail
Nagy Éva - Ghibli Kft   
2006-07-27 13:44

Kritikus helyzetben a kkv-k Manapság elég sok szó esik a magyar kis- és középvállalkozásokról, de valójában konkrét, pozitív előmozdulás a helyzetükben nem tapasztalható. Mindenki számára világos, hogy a jelenlegi megszorításokkal még nehezebbé válik helyzetük. Nem kerülhető el az, hogy fokozott figyelmet kapjanak, hiszen a magyar gazdaság szerves részét képezik, hiszen a hazai GDP-hez való hozzájárulás majdnem felét a kkv-k adják a KSH adatai szerint.

A probléma feltérképezése érdekében a Ghibli Kft. már több mint 250 kkv-al készített felmérést, amely eredményeit és a megoldásokat már több ízben megrendezett konferencián prezentála. A legutóbbi felmérést Vízhányó Andrea, a Ghibli KFt. munkatársa végezte, amelyen megdöbbentő eredmények születtek.

A felmérés célja az volt, hogy megtudják a magyar kkv-nál milyen szinten áll a logisztika, mennyire van jelen a logisztikai gondolkodásmód. Sőt, azt is, hogy milyen valós, gyakorlati problémákkal kell egy hazai vállalkozásnak nap mint nap szembenéznie.

2005-ben a Ghibli Kft. a Magyar Közgazdasági Társasággal közösen szintén végzett hasonló felmérést a magyar kkv-k között, de az eredményeket összehasonlítva azt kell megállapítanunk, hogy lényegében nincsen javulás. Ez - tekintetbe véve, hogy a hazai GDP-hez való hozzájárulás majdnem felét a hazai kkv-k adják (KSH adat) - elkeserítő.

A felmérés alátámasztotta azt a tényt, hogy egy vállalkozás életében a logisztika központi kérdés, jelenleg a magyar kiscégeknél hatalmas költségtényezőt jelent, de egyben a vállalati hatékonyság egyik alappillére is, és nem kikerülhető!

A felmérésből egyértelműen kiderül, hogy a magyar kkv-k esetében a logisztikai szemlélet még meglehetősen gyerekcipőben jár. Ez a tény döbbenetes és kétségbeejtő, ismerve a felmérés eredményeit, azt, hogy a cégek összköltségük ötödét, azaz 20%-át logisztikára költik! És ebben sajnos nincsen kellő tudatosság!

Mindez azt eredményezi, hogy hatalmas pénzek kerülnek "feleslegesen" elköltésre, azaz a tudatos tervezéssel nem kis összegeket lehetne megspórolni. "Már nyomja a logisztikai cipő a kkv-k lábát" - összegezte a felmérés eredményeit dr. Szegedi Zoltán, a Magyar Közgazdasági Társaság Logisztikai Szakosztályának elnöke a Ghibli Kft. egyik konferenciáján.

A logisztikai költségek nagy része a fuvarköltségre és a raktárköltségre megy el. A logisztikai szemlélet gyakorlati alkalmazása a multinacionális vállalatok esetében már elterjedt. A hazai kkv-k esetében más dimenziókban kell gondolkodni; nem lehetünk biztosak abban, hogy a kapcsolódó folyamatok logisztikai szemléletű kialakítása valamennyiük esetében elvárható. Számos kkv-nál megfigyelhető, hogy azokat a folyamatokat sem kezelik logisztikai jellegű tevékenységként, amelyek szorosan az anyagok és áruk, és a hozzájuk tartozó információk áramlását hivatottak elősegíteni. A Ghibli Kft. és az MKT felmérése is rámutatott arra, hogy legtöbb kkv esetében csak a raktározás és a fuvarozás jelenti a logisztikát - vezetői szinten is.

Az azonban elmondható, hogy a vállalatok érzik, hogy a cégükben működhetne jobban a logisztika, még sincs előrelépés ebben az ügyben. Az éles ellentét érzékelhető a kisvállalkozások és a nagyobbak között, úgy tűnik, valamiféle "lélektani" határ lehet a 2 milliárd Ft körüli éves bevétel. Ugyanis az ez alatti cégek 91%-a nem konzultál logisztikai szakemberrel egy-egy értékesítési, fejlesztési akció előtt, míg a 2 milliárd Ft éves bevétel fölötti cégek 78%-a már megteszi ugyanezt!

A multinacionális vállalatok hozzák magukkal a tudást, a know-how-t, tudatosan alakítják logisztikai folyamataikat, de a hazai kkv-k koránt sincsenek birtokában a boldoguláshoz szükséges tudásnak, mindent a "saját bőrükön" kell megtapasztalni, sokszor nagy anyagi áldozatokat, kockázatokat bevállalva. A külföldi tulajdonú vállalatok egy lépéssel a magyar társaik előtt járnak, a külföldi tulajdonos szemlélete rányomja a bélyegét a magyarországi vállalatok gondolkodásmódjára. Ők a logisztikai folyamat részének tekintik a vevői reklamáció kezelését, és a hulladékhasznosítást is.

A költségcsökkentő lehetőségeknél érdemes lenne tanulni a "nagyoktól"! Ők ugyanis rájöttek arra, hogy bizonyos tevékenységeket, logisztikai folyamatokat ki kell szervezniük a cégből, mert így költséget takarítanak meg úgy, hogy a hatékonyságuk nem romlik!

A kisvállalatoknál nem jellemző, hogy a raktározást kiszerveznék, addig a nagyvállalatok felismerték ennek előnyeit, és élnek is ezzel a lehetőséggel. Másik lényeges különbség, hogy a kkv-k nem gondolkodnak hosszú távú stratégiai szövetségesekben, nem alakítanak ki hosszú távú partneri kapcsolatot szolgáltatójukkal, ezzel szemben a nagyvállalatok körében jellemző a több évre szóló szerződéses viszony. És ami a legfontosabb, a TUDATOSSÁG! A logisztikai folyamatokat egzaktan mérni kell, rendszeresen nyomon követni, csak így lehet meglátni a "szűk keresztmetszetet" egy cég működésében.

A felmérésből is kiderül, hogy a magyar kkv-k esetében az ár döntő tényező, ezért is érdemes elgondolni, hogy milyen mértékű megtakarítás lenne elérhető a logisztikai gondolkodásmód elterjedésével? A hazai kis-és középvállalkozások a közeljövőben rá lesznek kényszerülve a tudatos tervezésre, ha életben akarnak maradni.

Utolsó frissités ( 2006-08-20 16:03 )





Share/Bookmark
 
< Előző   Következő >


Go to top of page Go to top of page
Vállalkozás Online Kövessen minket! Online névjegyek Cikk beküldése Link ajánlása Belépési adatok Kijelentkezés





Elfelejtette jelszavát
RSS
Vállalkozás-online.hu - Periodika
Ingyenesen letölthető dokumentumok vállalkozóknak
Üzleti könyvtár
Online névjegyek

Top 10 cikk
Friss comment
Friss cikkek
Nehéz üzlet a könyvvizsgálat és a könyvelés
A kötelező könyvvizsgálat értékhatárának emelkedése miatt a magyar könyvvizsgálók piacot veszítenek. Az ügyfelek minden papírmunkát a könyvelővel végeztetnek, akiknek így nem sok idejük marad az érdemi munkára. Üzleti szempontból ma nem biztos, hogy érdemes számviteli területen vállalkozást indítani. Rezsabek Angéla okleveles könyvvizsgálót kérdeztük a magyar könyvvizsgálók és a könyvelők helyzetéről.
 
Illúzió az ingyenes cégalapítás
Az ügyvédi irodák gyakorlatilag felfoghatók egy vállalkozásként is. Persze más szabályok vonatkoznak rájuk, ami jelenthet nagyobb szabadságot, de nagyobb veszélyt is. Az ingyenes cégalapítás természetesen egy marketingfogás, és valószínűleg tisztességtelen piaci magatartásként versenyjogi probléma lehet. dr. Klausmann Kornél ügyvédet kérdeztük az üzleti partnerségről, az ingyenes cégalapításról.
 
Szavazzon!
Ön vásárolt már infóterméket az internetről?
 
Friss K.V.
Vállalkozás indítása

Vállalkozás-online.hu - Periodika Ingyenesen letölthető dokumentumok vállalkozóknak Üzleti könyvtár Online névjegyek
| Címlap | Vállalkozás indítása | A vállalkozó | Marketing | E-business | Pénzügyek | Adózás | Jog | Menedzsment | Állás - Munka | Európai Unió | Üzleti etika | KKV e-Learning |