Manapság elég sok szó esik a magyar kis- és középvállalkozásokról,
de valójában konkrét, pozitív előmozdulás a helyzetükben nem tapasztalható.
Mindenki számára világos, hogy a jelenlegi megszorításokkal még nehezebbé válik
helyzetük. Nem kerülhető el az, hogy fokozott figyelmet kapjanak, hiszen a magyar
gazdaság szerves részét képezik, hiszen a hazai GDP-hez való hozzájárulás majdnem
felét a kkv-k adják a KSH adatai szerint.
A probléma feltérképezése érdekében a Ghibli Kft. már több
mint 250 kkv-al készített felmérést, amely eredményeit és a megoldásokat már
több ízben megrendezett konferencián prezentála. A legutóbbi felmérést Vízhányó
Andrea, a Ghibli KFt. munkatársa végezte, amelyen megdöbbentő eredmények születtek.
A felmérés célja az volt, hogy megtudják a magyar kkv-nál milyen szinten
áll a logisztika, mennyire van jelen a logisztikai gondolkodásmód. Sőt, azt
is, hogy milyen valós, gyakorlati problémákkal kell egy hazai vállalkozásnak
nap mint nap szembenéznie.
2005-ben a Ghibli Kft. a Magyar Közgazdasági Társasággal közösen szintén végzett
hasonló felmérést a magyar kkv-k között, de az eredményeket összehasonlítva
azt kell megállapítanunk, hogy lényegében nincsen javulás. Ez - tekintetbe véve,
hogy a hazai GDP-hez való hozzájárulás majdnem felét a hazai kkv-k adják (KSH
adat) - elkeserítő.
A felmérés alátámasztotta azt a tényt, hogy egy vállalkozás életében a logisztika
központi kérdés, jelenleg a magyar kiscégeknél hatalmas költségtényezőt jelent,
de egyben a vállalati hatékonyság egyik alappillére is, és nem kikerülhető!
A felmérésből egyértelműen kiderül, hogy a magyar kkv-k esetében a logisztikai
szemlélet még meglehetősen gyerekcipőben jár. Ez a tény döbbenetes és kétségbeejtő,
ismerve a felmérés eredményeit, azt, hogy a cégek összköltségük ötödét, azaz
20%-át logisztikára költik! És ebben sajnos nincsen kellő tudatosság!
Mindez azt eredményezi, hogy hatalmas pénzek kerülnek "feleslegesen" elköltésre,
azaz a tudatos tervezéssel nem kis összegeket lehetne megspórolni. "Már nyomja
a logisztikai cipő a kkv-k lábát" - összegezte a felmérés eredményeit dr. Szegedi
Zoltán, a Magyar Közgazdasági Társaság Logisztikai Szakosztályának elnöke a
Ghibli Kft. egyik konferenciáján.
A logisztikai költségek nagy része a fuvarköltségre és a raktárköltségre megy
el. A logisztikai szemlélet gyakorlati alkalmazása a multinacionális vállalatok
esetében már elterjedt. A hazai kkv-k esetében más dimenziókban kell gondolkodni;
nem lehetünk biztosak abban, hogy a kapcsolódó folyamatok logisztikai szemléletű
kialakítása valamennyiük esetében elvárható. Számos kkv-nál megfigyelhető, hogy
azokat a folyamatokat sem kezelik logisztikai jellegű tevékenységként, amelyek
szorosan az anyagok és áruk, és a hozzájuk tartozó információk áramlását hivatottak
elősegíteni. A Ghibli Kft. és az MKT felmérése is rámutatott arra, hogy legtöbb
kkv esetében csak a raktározás és a fuvarozás jelenti a logisztikát - vezetői
szinten is.
Az azonban elmondható, hogy a vállalatok érzik, hogy a cégükben működhetne
jobban a logisztika, még sincs előrelépés ebben az ügyben. Az éles ellentét
érzékelhető a kisvállalkozások és a nagyobbak között, úgy tűnik, valamiféle
"lélektani" határ lehet a 2 milliárd Ft körüli éves bevétel. Ugyanis az ez alatti
cégek 91%-a nem konzultál logisztikai szakemberrel egy-egy értékesítési, fejlesztési
akció előtt, míg a 2 milliárd Ft éves bevétel fölötti cégek 78%-a már megteszi
ugyanezt!
A multinacionális vállalatok hozzák magukkal a tudást, a know-how-t, tudatosan
alakítják logisztikai folyamataikat, de a hazai kkv-k koránt sincsenek birtokában
a boldoguláshoz szükséges tudásnak, mindent a "saját bőrükön" kell megtapasztalni,
sokszor nagy anyagi áldozatokat, kockázatokat bevállalva. A külföldi tulajdonú
vállalatok egy lépéssel a magyar társaik előtt járnak, a külföldi tulajdonos
szemlélete rányomja a bélyegét a magyarországi vállalatok gondolkodásmódjára.
Ők a logisztikai folyamat részének tekintik a vevői reklamáció kezelését, és
a hulladékhasznosítást is.
A költségcsökkentő lehetőségeknél érdemes lenne tanulni a "nagyoktól"!
Ők ugyanis rájöttek arra, hogy bizonyos tevékenységeket, logisztikai folyamatokat
ki kell szervezniük a cégből, mert így költséget takarítanak meg úgy, hogy a
hatékonyságuk nem romlik!
A kisvállalatoknál nem jellemző, hogy a raktározást kiszerveznék, addig a nagyvállalatok
felismerték ennek előnyeit, és élnek is ezzel a lehetőséggel. Másik lényeges
különbség, hogy a kkv-k nem gondolkodnak hosszú távú stratégiai szövetségesekben,
nem alakítanak ki hosszú távú partneri kapcsolatot szolgáltatójukkal, ezzel
szemben a nagyvállalatok körében jellemző a több évre szóló szerződéses viszony.
És ami a legfontosabb, a TUDATOSSÁG! A logisztikai folyamatokat egzaktan mérni
kell, rendszeresen nyomon követni, csak így lehet meglátni a "szűk keresztmetszetet"
egy cég működésében.
A felmérésből is kiderül, hogy a magyar kkv-k esetében az ár döntő tényező,
ezért is érdemes elgondolni, hogy milyen mértékű megtakarítás lenne elérhető
a logisztikai gondolkodásmód elterjedésével? A hazai kis-és középvállalkozások
a közeljövőben rá lesznek kényszerülve a tudatos tervezésre, ha életben akarnak
maradni.
|
nagy okosság, ezután mindenki vérprof...
Ez király!
marketing - tudtommal a marketing már...
Jó ötlet! Hajrá!!!
Nekem nagyon tetszett! Nagyon jo, hog...
Na hát én nem félek... Mondjuk nem tu...
Akkor most leshetjük, mint a trafipax...