Vállalkozás-online.hu :
Azt olvastam az egyik
cikkében, hogy a „A hitelfelvételre már elõre, legelõször a cég alapításakor
kell gondolni…". Ön hogy látja: induló vállalkozás milyen könnyen juthat ma
Magyarországon banki hitelhez?
Tatár Attila: Az induló vállalkozások hitelezését a bankok az alábbiak
miatt nem vállalják szívesen: nagyon kevés éli meg közülük a mûködésének harmadik
évét, nincs értékelhetõ mérlegbeszámolójuk (minõsítõ rendszer nem használható),
gyakran a tulajdonosok sem vállalnak jelentõsebb kockázatot (magáningatlan jelzálogosítása).
Tehát érthetõen nehéz induló vállalkozásként hitelhez jutni, de nem lehetetlen.
Jelentõs biztosíték, megfelelõ vevõi kapcsolatok és üzleti terv esetén van rá
mód.
V-o.hu :
A hitelek helyett nem éri meg jobban „üzleti angyalokkal"
finanszírozni – akár már mûködõ vállalkozásnak is?
T.A.: A hazai kisvállalkozások nincsenek abban a helyzetben, hogy nagyon
válogathassanak, de tegyük fel, hogy a jobbak tényleg alternatívaként kezelhetik
a kérdést: milyen forrást vonjanak be? Két szempont alapján döntenek: a megoldás
a legolcsóbb legyen és ne csorbuljanak jelentõsen a tulajdonosi/cégvezetõi jogok.
Tehát elsõsorban a vissza nem térítendõ támogatások, aztán a kamattámogatásos
hitelek jelentik a jó forrást, aztán a „sima” bankhitelek és csak a végén a
kockázati tõkebefektetés. Ez utóbbi ugyanis nem szokott olcsóbb lenni a bankhitelnél
és a banknál jelentõsebb részvételt kérnek a cég életébõl.
V-o.hu :
A megváltozott gazdasági helyzetben milyen jövõre számít
a vállalkozások finanszírozását illetõen?
T.A.: Ha a megszorító csomagra gondol, akkor sajnos én is azt látom,
hogy sok kisvállalkozás fog tönkremenni és feketegazdaságban terjeszkedni. Ezzel
együtt természetesen a bankok is óvatosabbak lesznek. Hosszú távon azonban nem
vagyok ilyen pesszimista. A bankok számára egyre fontosabb célcsoport lesz a
kisvállalkozói, továbbá jelentõs fejlesztési források fognak bekerülni az országba.
Tehát a banki verseny és a támogatások, pályázati pénzek jelentõs lendületet
adhatnak ennek a vállalati szegmensnek. Hogy ez az idõ mikor jön el? Nehéz megjósolni,
de a folyamatok ebbe az irányba haladnak.
V-o.hu :
Az elektronikus kereskedelemben alapvetõ feltétel, hogy
a fizetési rendszerek zökkenõmentesen tudjanak mûködni. A magyar piacon ez mennyire
megoldott, és a vállalkozások milyen intenzitással érdeklõdnek Önnél az e-fizetési
lehetõségek iránt?
T.A.: Az e-banki megoldások ma már a napi rutin szintjén mûködnek a legtöbb
vállalkozásnál, ez alól a kisvállalkozások sem kivételek. Sok egyedi számlavezetési
csomag érhetõ el, egyedi igények alapján is tudnak választani. Nem különösebben
jelentõs az érdeklõdés, ezek alapvetõ banki szolgáltatás körébe tartozó termékek,
ezekhez nem igazán kell tanácsadó, de természetesen azért van rá példa.
V-o.hu :
Az e-banki szolgáltatások sikeresnek bizonyultak a magyar
piacon, vagy még korai lenne véleményt mondani?
T.A.: Az elmúlt évben 44%-kal nõt a vállalati internetbankos ügyfelek
száma, 112 ezer ilyen ügyfél volt 2005. végén egy felmérés szerint. Olcsóbbak
és kényelmesebbek a papír alapú megoldásnál, tehát a kérdés szerintem eldõlt,
kevés konzervatív vállalkozás áll ellen az új megoldásoknak. Sokan félnek attól,
hogy nem teljesen biztonságos ez a megoldás, de véleményem szerint kellõ odafigyeléssel
és az alapvetõ szabályok betartásával (pl. SMS-en kapott egyedi azonosító) biztonságosan
használhatóak ezek a rendszerek. A „gyenge láncszem” szerintem sokkal inkább
a személyi tényezõ a biztonsági kérdéseknél.
V-o.hu :
Miben térnek el a hazai befektetési szokások a Nyugat-Európában
vagy az Egyesült Államokban megszokott gyakorlattól?
T.A.: Röviden mindenben. Más a vagyoni-jövedelmi és nem utolsó sorban
a kulturális háttér. Majd ha nálunk is lesz idõ a befektetési szemlélet kialakulására,
a fiatalok már az iskolapadban és a családban megtanulják az alapokat, a pénzkezelés
és a befektetés rejtelmeit, akkor változni fog a helyzet. Jelenleg a félelem
is arra kényszerít sokakat, hogy ne tegyék láthatóvá a pénzüket, félnek a kiszámíthatatlan
változásoktól, feljelentésektõl. Az emberek nem buták, ha a feltételek megfelelõek
lesznek és lezajlik legalább egy generáció-váltás, a dolgok pozitív irányba
fognak változni.
V-o.hu :
Teljes intenzitással 2003-tól foglalkozik a BankWeb.hu
portállal, ami mára szépen kinõtte magát. Pénzügyi tanácsadóként és a portál
fenntartójaként Ön hogy látja, milyen nehézségeken kell átmennie egy induló
honlapnak, és milyen tanácsot tudna adni ez ügyben olvasóinknak?
T.A.: Erre a kérdésre nem lehet röviden válaszolni. A legnagyobb nehézséget
a megtalálásunk nehézségei jelentik. Ma már akkora az internet, hogy nem elég
egy jó név és megfelelõ tartalom, költeni kell a hirdetésre vagy megfelelõ szövetségesek
kellenek (forgalmas oldalak), különben nem fogják a legjobb ötlettel rendelkezõ
kezdõ weblap építõket sem megtalálni. Sok jó kezdeményezés van, de kevés a direkt
internetes bevétel, nem tudnak megerõsödni, csak látszólagos az „internet demokratizmusa”.
Mindenki mindent megtehet, de az internetet ma a nagyok határozzák meg. Éberen
és ha kell vagyonokat költve õrzik privilégiumaikat. Pl.: ezt az interjút hányan
fogják olvasni?
nagy okosság, ezután mindenki vérp...
Ez király!
marketing - tudtommal a marketing má...
Jó ötlet! Hajrá!!!
Nekem nagyon tetszett! Nagyon jo, hog...
Na hát én nem félek... Mondjuk nem...
Akkor most leshetjük, mint a trafipa...