Vevőmegkérdezés e-mailben - a bárki által használható
megoldás A vevőmegkérdezés a marketing egyik fontos eszköze, azonban
a hagyományos módszereket alkalmazva nemcsak nehézkes, de rendkívül költséges
is. A kis és középvállalatok rohanó hétköznapjaiba ráadásul nehezen fér bele
a kérdőívek elkészítése, kiküldése és feldolgozása, nem is beszélve az eredmények
beépítéséről a vállalat folyamataiba!
Erre a problémakörre nyújt megoldást az
e-mailben történő megkérdezés,
hiszen egyszerű kivitelezhetősége és rendkívüli költséghatékonysága révén
még a legkisebb cégek is megengedhetik maguknak.
A következőkben leírjuk ennek a módszernek a legfőbb előnyeit, bemutatjuk,
hogy milyen kérdéseket kell végiggondolnia, mielőtt hozzálátna.
Az e-mail alapú kérdőív
legfontosabb előnyei:
-
Alacsony költség. Nem kell költeni borítékra, levélpapírra, postaköltségre,
postabontásra és adatbevitelre. A kérdőív megtervezésén kívül gyakorlatilag
egyetlen költség jelentkezik, az az e-mailek elküldésének költsége (a küldő
szoftver ára vagy használatának díja), azonban ez töredéke a hagyományos úton
történő küldés költségeinek.
-
Egyszerű feldolgozás. Ha a megfelelő szoftverrel kerülnek elküldésre
az űrlapok, akkor az űrlap "Elküld" gombjának megnyomásakor az adatok azonnal
az eredeti adatbázisba kerülnek. Így gyakorlatilag nincs is szükség feldolgozásra!
-
Magas válaszadási arány (10% - 15%). Mivel a címzetteknek nem kell
kibontani egy levelet, tollat keresni, majd a válaszokat elfaxolni vagy postára
adni, hanem csak megjelölni a válaszokat magában az e-mailben elhelyezett
űrlapon, és megnyomni az "Űrlap elküldése" gombot, jóval több kitöltés történik.
-
Rendkívül gyors. A kiküldéstől számított 24 órán belül beérkezik
a válaszok 60%-a, és 72 órán belül a 85%-a. Ez azt jelenti, hogy egy hétfőn
kiküldött kérdőív kiértékelt eredményei már péntek délben ott lehetnek a cégvezetés
asztalán!
-
Hatékonyan beépíthető a vállalat értékesítési folyamataiba. A kérdőívre
adott válaszok automatikusan - a kérdőív visszaküldésének pillanatában - az
e-mail adatbázisba kerülnek. Az ide bekerülő adatokat - azoknál a válaszadóknál,
akik erre engedélyt adtak - akár már azonnal is fel lehet használni automatizált
és személyre szabott ajánlatok vagy egyéb levelek elküldésére!
Az e-mailben történő megkérdezés
három leghatékonyabb formája
1. Teljes kérdőívek küldése. Ha több, mint két-három kérdésre szeretne
választ kapni, egy komplett kérdőívet érdemes összeállítani. A kérdéseket
tartalmazó HTML űrlap ugyanolyan formában készül, mintha a weboldalra kerülne,
csak éppen az egész űrlap bekerül egy HTML levélbe, melyet egy erre alkalmas
levélküldő program küld el. Az űrlap a kitöltés után az "Elküld" gomb megnyomáskor
egy, a weblapon elhelyezett fájlt hív meg, amely elvégzi a feldolgozást, és
eltárolja az adatokat egy adatbázisban. Az eltárolás történhet egy új adatbázisba,
vagy akár ugyanabba, amelyben az e-mail címek is vannak. Ez utóbbi esetben
az adatok szűrőként felhasználhatók a későbbi e-mail küldéseknél - természetesen
csak abban az esetben, ha a válaszadók erre felhatalmazást adtak. A kérdések
egyaránt kérhetnek be ügyfélparamétereket és tartalommal kapcsolatos véleményeket
is. A kérdések összeállításánál ugyanazokat a szempontokat kell figyelembe
venni, mint a hagyományosan kiküldöttkérdőívek esetében.
2. Cikk végi, egy-két kérdéses kérdőívek küldése. Ez a módszer nyugodtan
használható akár minden cikk vagy hírlevél végén, itt azonban ügyfélparamétert
nem, hanem a küldött tartalommal kapcsolatos véleményt érdemes kérdezni.
3. Monitorozott kérdező-linkek küldése. Amikor egy kérdés két három
opciója közül lehet csak választani, akkor egyszerű használata miatt lehet
praktikus az ún. kérdezőlinkek használata. Egy tavalyi cikkünkben a következő
képpen használtuk ezt a módszert két link formájában:
"... Kattintson ide, ha következő számunkban szeretne bővebb technikai tájékoztatást
kapni a keresőmarketing technikai részleteiről! Kattintson ide, ha következő
számunkból szeretné megtudni, hogy ki és milyen díjért végezné el Önnek oldala
keresőoptimalizálását! ..."
Az eredmények ebben az esetben nem kerülnek külön adatbázisba, hanem a levél
monitorozott linkjeinek átkattintás eredményei közt találhatja meg őket. Ennek
a megoldásnak az az előnye, hogy gyakorlatilag semmi plusz technikai teendő
nincs vele, mint elhelyezni a linkeket a HTML levélben, és elkészíteni azt
az oldalt, amely közli az átkattintó látogatóval, hogy kérése / véleménye
rögzítésre került.
Mikor érdemes
teljes kérdőívet küldenie?
- Természetesen
bármikor küldhet kérdőívet, amikor úgy érzi, hogy ezzel
a módszerrel tud hozzájutni valamely fontos információhoz. Kiváltképp hasznos
a kérdőív küldés, ha például egy, a termékeit, szolgáltatásait érintő jelentős
változtatás előtt áll, hiszen ki más véleménye számítana annyira, mint a vásárlók,
illetve a lehetséges vásárlók véleménye?!
- Érdemes véleményt kérni lehetséges vevőitől hírlevelére vagy egyéb információs
termékére való feliratkozás után is (A komolyabb e-mail marketing szoftverek
lehetőséget biztosítanak relatív időzítések létrehozására. Ez azt jelenti,
hogy egy adott levél a feliratkozás dátumához képest az Ön által megadott
napok számával később kerül elküldésre.). Sok esetben már a feliratkozáskor
jó lenne az e-mail címen és a néven kívül egyéb adatokat is elkérni a látogatóktól,
azonban a gyakorlat azt mutatja, hogy minden, a feliratkozáskor feltett újabb
kérdés drámaian rontja a feliratkozási arányt. Ehelyett megteheti, hogy pl.
a feliratkozás másnapján elküld (a rendszer)a feliratkozónak egy kedves
levelet, amelyben leírja, hogy a következő hírleveléig akár x hét is eltelhet,
és megmutatja neki, hogy addig is hol találja eddig megjelent cikkeit, vagy
az egyéb érdekes információkat. Ugyanebben a levélben megkérheti az illetőt,
hogy töltse ki az "alábbi" rövid kérdőívet, hogy Ön minél hasznosabb információkat
küldhessen neki.
- Megteheti azt is, hogy egy feliratkozónak szintén relatív időzítéssel, de
jóval később, mondjuk két hónappal a feliratkozás után küld el egy kérdőívet,
amelyben az elmúlt időszakban kiküldött információk hasznosságáról érdeklődik.
Forrás:
Internet-marketing.hu
nagy okosság, ezután mindenki vérprof...
Ez király!
marketing - tudtommal a marketing már...
Jó ötlet! Hajrá!!!
Nekem nagyon tetszett! Nagyon jo, hog...
Na hát én nem félek... Mondjuk nem tu...
Akkor most leshetjük, mint a trafipax...