Vevõmegkérdezés e-mailben - a bárki által használható
megoldás A vevõmegkérdezés a marketing egyik fontos eszköze, azonban
a hagyományos módszereket alkalmazva nemcsak nehézkes, de rendkívül költséges
is. A kis és középvállalatok rohanó hétköznapjaiba ráadásul nehezen fér bele
a kérdõívek elkészítése, kiküldése és feldolgozása, nem is beszélve az eredmények
beépítésérõl a vállalat folyamataiba!
Erre a problémakörre nyújt megoldást az
e-mailben történõ megkérdezés,
hiszen egyszerû kivitelezhetõsége és rendkívüli költséghatékonysága révén
még a legkisebb cégek is megengedhetik maguknak.
A következõkben leírjuk ennek a módszernek a legfõbb elõnyeit, bemutatjuk,
hogy milyen kérdéseket kell végiggondolnia, mielõtt hozzálátna.
Az e-mail alapú kérdõív
legfontosabb elõnyei:
-
Alacsony költség. Nem kell költeni borítékra, levélpapírra, postaköltségre,
postabontásra és adatbevitelre. A kérdõív megtervezésén kívül gyakorlatilag
egyetlen költség jelentkezik, az az e-mailek elküldésének költsége (a küldõ
szoftver ára vagy használatának díja), azonban ez töredéke a hagyományos úton
történõ küldés költségeinek.
-
Egyszerû feldolgozás. Ha a megfelelõ szoftverrel kerülnek elküldésre
az ûrlapok, akkor az ûrlap "Elküld" gombjának megnyomásakor az adatok azonnal
az eredeti adatbázisba kerülnek. Így gyakorlatilag nincs is szükség feldolgozásra!
-
Magas válaszadási arány (10% - 15%). Mivel a címzetteknek nem kell
kibontani egy levelet, tollat keresni, majd a válaszokat elfaxolni vagy postára
adni, hanem csak megjelölni a válaszokat magában az e-mailben elhelyezett
ûrlapon, és megnyomni az "Ûrlap elküldése" gombot, jóval több kitöltés történik.
-
Rendkívül gyors. A kiküldéstõl számított 24 órán belül beérkezik
a válaszok 60%-a, és 72 órán belül a 85%-a. Ez azt jelenti, hogy egy hétfõn
kiküldött kérdõív kiértékelt eredményei már péntek délben ott lehetnek a cégvezetés
asztalán!
-
Hatékonyan beépíthetõ a vállalat értékesítési folyamataiba. A kérdõívre
adott válaszok automatikusan - a kérdõív visszaküldésének pillanatában - az
e-mail adatbázisba kerülnek. Az ide bekerülõ adatokat - azoknál a válaszadóknál,
akik erre engedélyt adtak - akár már azonnal is fel lehet használni automatizált
és személyre szabott ajánlatok vagy egyéb levelek elküldésére!
Az e-mailben történõ megkérdezés
három leghatékonyabb formája
1. Teljes kérdõívek küldése. Ha több, mint két-három kérdésre szeretne
választ kapni, egy komplett kérdõívet érdemes összeállítani. A kérdéseket
tartalmazó HTML ûrlap ugyanolyan formában készül, mintha a weboldalra kerülne,
csak éppen az egész ûrlap bekerül egy HTML levélbe, melyet egy erre alkalmas
levélküldõ program küld el. Az ûrlap a kitöltés után az "Elküld" gomb megnyomáskor
egy, a weblapon elhelyezett fájlt hív meg, amely elvégzi a feldolgozást, és
eltárolja az adatokat egy adatbázisban. Az eltárolás történhet egy új adatbázisba,
vagy akár ugyanabba, amelyben az e-mail címek is vannak. Ez utóbbi esetben
az adatok szûrõként felhasználhatók a késõbbi e-mail küldéseknél - természetesen
csak abban az esetben, ha a válaszadók erre felhatalmazást adtak. A kérdések
egyaránt kérhetnek be ügyfélparamétereket és tartalommal kapcsolatos véleményeket
is. A kérdések összeállításánál ugyanazokat a szempontokat kell figyelembe
venni, mint a hagyományosan kiküldöttkérdõívek esetében.
2. Cikk végi, egy-két kérdéses kérdõívek küldése. Ez a módszer nyugodtan
használható akár minden cikk vagy hírlevél végén, itt azonban ügyfélparamétert
nem, hanem a küldött tartalommal kapcsolatos véleményt érdemes kérdezni.
3. Monitorozott kérdezõ-linkek küldése. Amikor egy kérdés két három
opciója közül lehet csak választani, akkor egyszerû használata miatt lehet
praktikus az ún. kérdezõlinkek használata. Egy tavalyi cikkünkben a következõ
képpen használtuk ezt a módszert két link formájában:
"... Kattintson ide, ha következõ számunkban szeretne bõvebb technikai tájékoztatást
kapni a keresõmarketing technikai részleteirõl! Kattintson ide, ha következõ
számunkból szeretné megtudni, hogy ki és milyen díjért végezné el Önnek oldala
keresõoptimalizálását! ..."
Az eredmények ebben az esetben nem kerülnek külön adatbázisba, hanem a levél
monitorozott linkjeinek átkattintás eredményei közt találhatja meg õket. Ennek
a megoldásnak az az elõnye, hogy gyakorlatilag semmi plusz technikai teendõ
nincs vele, mint elhelyezni a linkeket a HTML levélben, és elkészíteni azt
az oldalt, amely közli az átkattintó látogatóval, hogy kérése / véleménye
rögzítésre került.
Mikor érdemes
teljes kérdõívet küldenie?
- Természetesen
bármikor küldhet kérdõívet, amikor úgy érzi, hogy ezzel
a módszerrel tud hozzájutni valamely fontos információhoz. Kiváltképp hasznos
a kérdõív küldés, ha például egy, a termékeit, szolgáltatásait érintõ jelentõs
változtatás elõtt áll, hiszen ki más véleménye számítana annyira, mint a vásárlók,
illetve a lehetséges vásárlók véleménye?!
- Érdemes véleményt kérni lehetséges vevõitõl hírlevelére vagy egyéb információs
termékére való feliratkozás után is (A komolyabb e-mail marketing szoftverek
lehetõséget biztosítanak relatív idõzítések létrehozására. Ez azt jelenti,
hogy egy adott levél a feliratkozás dátumához képest az Ön által megadott
napok számával késõbb kerül elküldésre.). Sok esetben már a feliratkozáskor
jó lenne az e-mail címen és a néven kívül egyéb adatokat is elkérni a látogatóktól,
azonban a gyakorlat azt mutatja, hogy minden, a feliratkozáskor feltett újabb
kérdés drámaian rontja a feliratkozási arányt. Ehelyett megteheti, hogy pl.
a feliratkozás másnapján elküld (a rendszer)a feliratkozónak egy kedves
levelet, amelyben leírja, hogy a következõ hírleveléig akár x hét is eltelhet,
és megmutatja neki, hogy addig is hol találja eddig megjelent cikkeit, vagy
az egyéb érdekes információkat. Ugyanebben a levélben megkérheti az illetõt,
hogy töltse ki az "alábbi" rövid kérdõívet, hogy Ön minél hasznosabb információkat
küldhessen neki.
- Megteheti azt is, hogy egy feliratkozónak szintén relatív idõzítéssel, de
jóval késõbb, mondjuk két hónappal a feliratkozás után küld el egy kérdõívet,
amelyben az elmúlt idõszakban kiküldött információk hasznosságáról érdeklõdik.
Forrás:
Internet-marketing.hu
nagy okosság, ezután mindenki vérp...
Ez király!
marketing - tudtommal a marketing má...
Jó ötlet! Hajrá!!!
Nekem nagyon tetszett! Nagyon jo, hog...
Na hát én nem félek... Mondjuk nem...
Akkor most leshetjük, mint a trafipa...