A kerti hasonlatok egy üzleti tervre is érvényesek. Miután meghatároztuk
az alapvető céljainkat és feladatainkat, rendszeresen újra kell értékelnünk
őket, hogy biztosak lehessünk benne: jó úton haladunk. Felül kell vizsgálnunk
számításainkat, ha megváltoztak a körülmények. Nem szabad azonban túlzásokba
esnünk. Nem szükséges naponta újra értékelni az üzleti tervünket, és túl sok
időt sem érdemes arra pazarolnunk, hogy a következő 12, 24 vagy 36 hónapra
előre tervezzünk, elhanyagolva ezzel a vállalkozásunk napi, operatív teendőit.
A legfontosabb azonban: ne arra használjuk az üzleti tervet, hogy megfedjük
magunkat vagy dolgozóinkat, ha egy célt nem sikerül elérni, vagy egy számítás
hibásnak bizonyul. Vegyük figyelembe, hogy bár az üzleti tervünk egy egyenes
útnak tűnik A és B pontok között, valószínű, hogy ezen az úton számos akadállyal
fogunk szembesülni mielőtt célba érünk.
Üzleti tervezés a változások kezelésére Ha bölcsen használjuk
üzleti tervünket, akkor nem csak az első befektetés vagy hitel megszerzésében
lesz a segítségünkre, hanem a vállalkozásunk szerves részévé válik és elősegíti
annak fejlődését. Részletezi a végső célkitűzéseinket és az ezek eléréséhez
szükséges lépéseket. Így például: növelni a piaci részesedésünket, javítani
a haszonkulcsunkon, új piacokat szerezni, vagy gondolhatunk akár a vállalkozásunk
eladása is hosszú távon.
Elkészítése létfontosságú amennyiben a puszta fennmaradásnál többet szeretnénk
elérni vállalkozásunkkal. Lehet, hogy mi nem szeretnénk változtatni, de a
vásárlók és a konkurencia változni fog. Jobb, ha felkészülünk rá: a piac ahol
tevékenykedünk, változásokon fog keresztülmenni, függetlenül attól, hogy mi
szeretnénk-e vagy sem.
Hogyan lehet az üzleti terv a segítségünkre vállalkozásunk mindennapjaiban?
Egyértelműen tisztáznunk kell a fő feladatainkat. Ezeknek együttesen egy olyan
célt kell alkotniuk, amelynek elérése érdekében nekünk, és beosztottainknak
együtt kell dolgoznunk. Egyébként mindenkinek tisztában kell lennie ezzel
a céllal az eredeti üzleti terv nélkül is.
Ehhez hasonlóan mindenkinek tisztában kell lennie a vállalkozásban betöltött
szerepével is, hogy segíthesse a céljainak elérésében.
Ezt általános eligazításokkal
és személyes értékelésekkel tudjuk elérni. Az üzleti terv segítségével minden
munkatársunk tisztában lehet mind a saját, mind pedig a vállalkozás prioritásaival.
Ezzel elősegítjük, hogy minden üzleti döntés egymással összefüggésben, azonos
kontextusban szülessen meg. Amennyiben egy jelentősebb ajánlat vagy tevékenység
nem illik bele az üzleti tervbe, akkor annak létjogosultsága valószínűleg
kétséges.
Eltérhetünk-e, az üzleti tervtől? Az üzleti tervnek nem szabad
annyira merevnek lennie, hogy háttérbe szorítsa a kreativitást és az innovációt.
Sok esetben az különbözteti meg a kisebb vállalkozásokat nagyobb társaiktól,
hogy gyorsan képesek felismerni egy jó ötletet. Ha egy új lehetőség merül
fel, amit nem láttunk előre az üzleti tervben, ne vessük el, pusztán azért
mert nem szerepelt az eredeti elképzelésekben.
Ellenben próbáljuk meg az eredeti terveinkkel összhangba hozni. Tegyük fel
a kérdést: Ha teljesen új úton indítja el a vállalkozásunkat, milyen hatással
lesz ez a többi stratégiai célunkra? Valóban érdemes belekezdenünk, vagy csak
a figyelmünket és a forrásainkat fogja elvonni a valóban fontos dolgoktól?
Milyen gyakran ellenőrizzük az üzleti tervünket? Ha minden
nap az üzleti tervünkhöz kell folyamodnunk, hogy megtudjuk, mit kell tennünk,
akkor rosszul írtuk meg. Az üzleti terv nem egy bevásárló lista. Sokkal inkább
egy viszonyítási eszköz, amelynek segítségével összehasonlíthatjuk jelenlegi
helyzetünket, azzal, hogy hol kellene lennünk a terv szerint, illetve, hogy
hová szeretnénk eljutni.
Amikor ellenőrizni szeretnénk a vállalkozásunk aktuális helyzetét, ki kell
választanunk néhányat az üzleti tervben felsorolt teljesítménymutatók közül,
és ezek alapján meg kell határoznunk, hogy a megfelelő irányba haladunk-e
vagy sem.
Az utóbbi esetben meg kell értenünk, hogy mi is a probléma. Olyan külső tényezők
merültek fel, amelyeket nem vettünk figyelembe - talán egy versenytársunk
állt elő valami újjal?
Esetleg egy országos gazdasági probléma hatására csökkent
a termékünk iránti kereslet, vagy árfolyamzuhanás az ok?
Belső problémáink vannak, amelyek akadályozzák a fejlődést? Ilyenek a fontos
munkatársak elvesztése, gyártási problémák vagy elégtelen kapacitás a vevői
igények kielégítésére. De az is előfordulhat, hogy egyszerűen hibásak voltak
a számításaink. Ilyenkor lehet, hogy a terv újraértékelése jelenti a megoldást.
Mit tegyünk, ha az üzleti tervünk hibás? Amennyiben a számításaink
és prognózisunk alapos kutatáson alapult, meg kell értenünk miért tértek el
a valós adatok a tervezettektől és ez alapján módosítanunk kell az üzleti
tervet. Az üzleti terv állandóan változik. Soha nem tudhatunk mindent előre,
ezért ne várjuk el az üzleti tervtől, hogy minden problémánkra választ adjon.
A feladata az, hogy a távoli horizonton tartsa a szemünk. Amíg a mindennapok
problémáival foglalkozunk, nem szabad elfelejtenünk, hogy mik a vállalkozásunk
valódi céljai.
nagy okosság, ezután mindenki vérprof...
Ez király!
marketing - tudtommal a marketing már...
Jó ötlet! Hajrá!!!
Nekem nagyon tetszett! Nagyon jo, hog...
Na hát én nem félek... Mondjuk nem tu...
Akkor most leshetjük, mint a trafipax...