2020-02-18 15:00 |
 

 
    Vállalkozás Online a Twitter-en  Vállalkozás Online a Facebook-on  Vállalkozás Online a Facebook-on
Címlap arrow Marketing arrow Hogyan végezhetünk saját magunk hatékony piackutatást?

Rovatok
Címlap
Vállalkozás indítása
A vállalkozó
Marketing
E-business
Pénzügyek
Adózás
Jog
Menedzsment
Állás - Munka
Európai Unió
Üzleti etika
KKV e-Learning
Letöltés
Névjegy
e-Tartalom
Hasznos linkek
KKV apró
Üzleti könyvtár
Üzleti K.V.
Cikk beküldése
Keresés
E-tanulmány - Hogyan vezessünk könyvelő irodát?
Hogyan vezessünk könyvelő irodát?

Ingyenesen letölthető e-tanulmány a Vállalkozás-online.hu regisztrált olvasóinak.

Ha már regisztrált, belépés után klikk ide.
Ha még nem, akkor ide.


Tovább...
 
Online tagok
Jelenleg 24 vendég van az oldalon.
Hogyan végezhetünk saját magunk hatékony piackutatást? Megosztom! Add a Startlaphoz Nyomtatás E-mail
Vállalkozás-online.hu   
2007-11-25 18:09

Mielőtt új vállalkozásba kezdünk, vagy egy új terméket illetve szolgáltatást akarunk a piacra dobni mindenképpen végeznünk kell némi piackutatást. Megkérdezhetjük a családunkat, barátainkat, beszélhetünk az adott piaci szegmensben tevékenykedő ismerőseinkkel, ellenőrizhetjük a már piacon lévő termékek árait, stb…


Piackutatás nélkül semmilyen tudással sem rendelkeznénk arról a célpiacról, amelyen belül tevékenykedni szeretnénk, nem érthetnénk meg a megcélzott vásárlókat, és fogalmunk sem lenne, mekkora nyereségre tehetünk szert.

Mire jó a piackutatás? A piackutatás segítségével olyan értékes információkhoz juthatunk, amelyek segítségével megbecsülhetjük a vállalkozásunk, vagy a bevezetni kívánt termékünk illetve szolgáltatásunk sikerét. Azáltal, hogy megkérdezzük a leendő ügyfeleinket a szükségleteikről és szokásaikról, a piackutatás segítségével megállapíthatjuk a megcélzott piacunk méretét, és a várható keresletet, árat és nyereséget is. Fontos azonban, hogy az alapoktól kezdjük. A következő öt egyszerű kérdést kell feltennünk:

  • Kik lesznek a vásárlóink?
  • Mire van szükségük?
  • Milyen a konkurencia?
  • Milyen rések kínálkoznak a piacon?
  • Hogy viszonyulnak a termékünkhöz (teszt marketing)?

Ezen kérdések némelyikére már létezhet a megfelelő válasz - mindössze meg kell találnunk. Azonban néhány kérdésre, különösen az adott termékünkre vagy szolgáltatásunkra vonatkozókra, magunknak kell összegyűjtenünk az információkat. Ez költségesnek bizonyulhat, de léteznek egyszerű és egyértelmű megoldások is.

Mielőtt elkezdenénk összegyűjteni a szükséges adatokat, először meg kell állapítanunk, hogy milyen típusú információkat tudunk mi magunk is megszerezni, és hogy azok hogyan lehetnek a hasznunkra. Két féle piackutatási típus létezik: mennyiségi és minőségi.

Mennyiségi kutatás A piackutatás ezen formája számbeli adatokat eredményez. Felhasználhatjuk, hogy megállapítsuk a piac méretét, hogy mennyit ér, és hogy hol találhatók azok a területek, ahol növekedés érhető el. A mennyiségi kutatás arról is tájékozódást nyújt, hogy kik lesznek a vásárlóink: életkoruk, nemük, lakhelyük stb.

Minőségi kutatás Bár nem szolgáltat számbeli adatokat, a minőségi kutatás nagy segítségünkre lehet abban, hogy megértsük a vásárlóinkat, és azok viselkedését. Sok esetben nincsenek előre meghatározott kérdések, ehelyett a résztvevőket különböző témákról, problémákról vagy lehetőségekről kérdezzük meg. Ez ideális módszer új ötletek szerzéséhez, vagy a már meglévők továbbfejlesztéséhez, a reklámokra vagy márkákra adott reakciók megfigyeléséhez és a piaci rések felismeréséhez.

Mennyiségi vagy Minőségi? Tegyük fel, hogy egy cég egy új pattogatott kukorica ízt fejlesztett ki. Ebben az esetben mennyiségi és minőségi kutatásra egyaránt szüksége van azért, hogy megállapítsa, hogyan tudná a legmegfelelőbben eladni, reklámozni és pozícionálni a terméket.

Kezdetben valószínűleg a pattogatott kukorica piacának egészéről szeretnének képet kapni mennyiségi kutatás segítségével:

  • Mekkora a magyar pattogatott kukorica piacának összértéke?
  • Hogyan osztható meg a piac (azonnal fogyasztható, mikrózható, stb.)?
  • A ropogtatnivalók piacának legfrissebb trendjei (pl. a zsíros ételek visszaszorulása)?

Ezt egy minőségi kutatás követné, ami a következő kérdésekre keresi a válaszokat:

  • Mit gondolnak a vásárlók a pattogatott kukoricáról?
  • Mikor szoktak a vásárlók pattogatott kukoricát enni?
  • Mi késztetné őket arra, hogy kipróbáljanak egy új ízt?
  • A vásárlók mennyire vannak tisztában a pattogatott kukorica alacsony zsírtartalmával?

Hogyan végezhetjük el mi magunk? Használjunk ki minden lehetőséget, hogy visszajelzéseket kapjunk a vásárlóktól. Például, legközelebb, amikor egy ügyféllel beszélünk telefonon, kérdezzük meg: "Szeretnénk fejleszteni a vásárlóinknak nyújtott szolgáltatásainkat. Ön szerint milyen területeken kellene javítanunk?" De legyünk résen: az emberek gyakran azt mondják, amit szerintük hallani szeretnénk.

Csináld magad felmérések A legtöbb kisvállalkozás anyagi tényezők miatt saját maga kell, hogy elvégezze a piackutatási felméréseket. Bár ezek nem annyira hatásosak, mint egy független professzionális felmérés, mégis értékes információkkal szolgálhatnak. A következőképpen végezhetjük el a saját piackutatásunkat:

  • Határozzuk, meg a céljainkat. Először döntsük el pontosan mit is szeretnénk megtudni. Például arról szeretnénk információhoz jutni, hogy hogyan reagálnak a vásárlók egy szolgáltatásra? Esetleg a jövőbeni vásárlási szándékukról szeretnénk tájékozódni? Ez utóbbihoz nyílt és egyértelmű kérdések szükségesek.
  • Tervezzük meg a felmérést. Mindegy, hogy írásban vagy telefonon keresztül végezzük, a kérdőívnek mindenképpen egyértelmű kérdéseket kell tartalmaznia, könnyen követhető és könnyen megválaszolható kell legyen. Gondolkozzunk el a legfontosabb területekről, amelyekkel kapcsolatban információkhoz szeretnénk jutni. Minden kérdést alaposan fontoljunk meg, és ne bonyolítsuk túl a kérdőívet túl sok kérdéssel vagy lehetséges válasszal.
  • Tegyük felhasználóbaráttá a kérdőívünket. Bár a feleletválasztós teszteket könnyebb elemezni és összehasonlítani, az önálló, írott válaszok több információt tartalmaznak. A minőségi kérdésekhez használjunk páros számú választási lehetőséget, hogy a válaszadók ne választhassák automatikusan a középsőt.
  • Végezzünk próbafelmérést. Próbáljuk ki a felmérés vázlatát egy tesztcsoporton, hogy megtudjuk valóban úgy értelmezik-e a kérdéseket, ahogy mi szerettük volna.

Hány résztvevőre van szükségünk? Már meglepően kevés válasz is meglehetősen pontos képet adhat a vásárlók érzéseiről. Ha csak egy maroknyi vevőnk van, megkérdezhetjük mindegyiket, ha azonban több ezer vevővel rendelkezünk, akkor körülbelül 200 válasz, már bőven elég információt jelenthet.

Egy részletes telefonos felmérés esetén 50 vagy akár 20 válaszból is megtudhatjuk, amit szeretnénk.

Ellenőrizzük, hogy rendelkezünk-e az alapvető információkkal! Egy felmérés arra is ideális lehet, hogy felfrissítsük az adatbázisunkat. A kérdések előtt ellenőrizhetjük, hogy a helyes név, cím és telefon szerepel-e a nyilvántartásunkban a vevőinkről. Azonban valószínűleg csak akkor kaphatunk valóban őszinte válaszokat és véleményeket, ha a felmérésünk névtelenül zajlik.

Növeljük a válaszok számát! A válaszok száma jelentősen megnövekedhet, ha megkönnyítjük a válaszadást, esetleg érdemessé is tesszük azt. A könnyű válasz tervezés kérdése. Postai kiküldésnél ingyenes postai címmel vagy bélyeggel ellátva küldjünk ki bármit is. Megnövelhetjük a válaszok számát, ha minden válaszadót ajándékkal jutalmazzuk.

Telefonos felmérés A telefonos felmérés lehetővé teszi, hogy tisztázzuk a problémás kérdéseket és a válaszadók nagyobb terjedelemben is válaszolhatnak egy kérdésre. Azonban a telefonos felmérések időigényesek és költségesek lehetnek.

Hogyan kapjunk többet a pénzünkért? A postán feladott kérdőívek estében a postai díj magas költséggel jár. Miért nem ragadjuk meg a lehetőséget, hogy egyúttal el is adjunk valamit? Illesszünk be egy akciós ajánlatot, esetleg érdeklődjünk új, potenciális vevőkről. Vigyázzunk, hogy ezzel ne vonjuk el a figyelmet a kérdőívről.

Készüljünk fel alaposan Képzeljük el, hogy minket mi késztetne arra, hogy megválaszoljunk egy kérdőívet? Magyarázzuk meg, hogy miért küldtük a kérdőívünket és miért érdemes időt szánni a kitöltésére.

Legyünk hálásak! Őszintén avassuk be a vevőinket az eredményekbe és mutassuk be, hogyan fogjuk kijavítani az esetleges problémákat, amelyekre a felmérés derített fényt. Köszönjük meg a részvételüket, minél hamarabb hozzuk nyilvánosságra a nyertesek nevét és küldjük el nekik a nyereményeiket.

A válaszok értelmezése Hogyan elemezzük a válaszokat? Ez attól függ, hogy hány válaszra számítunk. Kis számú választ kézzel is kiértékelhetünk. Nagyobb számú válasz esetén azonban egy táblázatkezelőre vagy adatbázisra lesz szükségünk. A feleletválasztós vagy nyílt kérdések elemzéséhez be lehet szerezni néhány valóban hasznos és olcsó elemző csomagot.

Összegezzük a válaszokat és döntsük el, hogy milyen jelentőséggel bírnak a vállalkozásunk szempontjából. Utolsó lépésként döntsük el, milyen lépéseket kell tennünk a levont következtetések alapján.

Utolsó frissités ( 2009-01-07 12:04 )





Share/Bookmark
 
< Előző   Következő >


Go to top of page Go to top of page
Vállalkozás Online Kövessen minket! Online névjegyek Cikk beküldése Link ajánlása Belépési adatok Kijelentkezés





Elfelejtette jelszavát
RSS
Vállalkozás-online.hu - Periodika
Ingyenesen letölthető dokumentumok vállalkozóknak
Üzleti könyvtár
Online névjegyek

Top 10 cikk
Friss comment
Friss cikkek
Nehéz üzlet a könyvvizsgálat és a könyvelés
A kötelező könyvvizsgálat értékhatárának emelkedése miatt a magyar könyvvizsgálók piacot veszítenek. Az ügyfelek minden papírmunkát a könyvelővel végeztetnek, akiknek így nem sok idejük marad az érdemi munkára. Üzleti szempontból ma nem biztos, hogy érdemes számviteli területen vállalkozást indítani. Rezsabek Angéla okleveles könyvvizsgálót kérdeztük a magyar könyvvizsgálók és a könyvelők helyzetéről.
 
Illúzió az ingyenes cégalapítás
Az ügyvédi irodák gyakorlatilag felfoghatók egy vállalkozásként is. Persze más szabályok vonatkoznak rájuk, ami jelenthet nagyobb szabadságot, de nagyobb veszélyt is. Az ingyenes cégalapítás természetesen egy marketingfogás, és valószínűleg tisztességtelen piaci magatartásként versenyjogi probléma lehet. dr. Klausmann Kornél ügyvédet kérdeztük az üzleti partnerségről, az ingyenes cégalapításról.
 
Szavazzon!
Ön vásárolt már infóterméket az internetről?
 
Friss K.V.
Vállalkozás indítása

Vállalkozás-online.hu - Periodika Ingyenesen letölthető dokumentumok vállalkozóknak Üzleti könyvtár Online névjegyek
| Címlap | Vállalkozás indítása | A vállalkozó | Marketing | E-business | Pénzügyek | Adózás | Jog | Menedzsment | Állás - Munka | Európai Unió | Üzleti etika | KKV e-Learning |