2022-01-27 09:12 |
 

 
    Vállalkozás Online a Twitter-en  Vállalkozás Online a Facebook-on  Vállalkozás Online a Facebook-on
Címlap arrow Marketing arrow Az attitűd titkos változásai

Rovatok
Címlap
Vállalkozás indítása
A vállalkozó
Marketing
E-business
Pénzügyek
Adózás
Jog
Menedzsment
Állás - Munka
Európai Unió
Üzleti etika
KKV e-Learning
Letöltés
Névjegy
e-Tartalom
Hasznos linkek
KKV apró
Üzleti könyvtár
Üzleti K.V.
Cikk beküldése
Keresés
E-tanulmány - Hogyan vezessünk könyvelő irodát?
Hogyan vezessünk könyvelő irodát?

Ingyenesen letölthető e-tanulmány a Vállalkozás-online.hu regisztrált olvasóinak.

Ha már regisztrált, belépés után klikk ide.
Ha még nem, akkor ide.


Tovább...
 
Online tagok
Jelenleg 1 vendég van az oldalon.
Az attitűd titkos változásai Megosztom! Add a Startlaphoz Nyomtatás E-mail
Vállalkozás-online.hu   
2009-01-08 12:09

Amikor valakinek megváltozik az attitűdje, vajon tudja, hogy mi okozza? A pszichológusok azt állítják, hogy elménk működése nagyrészt rejtve marad előttünk. Ennek a meglepő felfedezésnek az egyik aspektusa, hogy az emberek gyakran nincsenek tisztában azzal, hogy mikor változott meg az attitűdjük.

Vegyünk egy hétköznapi példát: a globális felmelegedésről nyílván képesek vagyunk véleményünket megfogalmazni. Könnyen mondhatjuk: „Igen, a globális felmelegedés valós probléma, és ezért az emberiség okolható.” Avagy: „Nem, ez csak egy hosszú távú tendencia és semmi köze nincs az emberiséghez.” A pszichológusok megállapították, hogy amikor a véleményünk megváltozik, mert például megnéztünk egy dokumentumfilmet a témáról, valószínűtlen, hogy tudatában lennénk annak, hogy konkrétan mi változtatta meg nézetünket. És ez még csak a kezdet. Bizonyos körülmények közt talán még arról is meg vagyunk győződve, hogy attitűdünk sohasem változott, vagyis bizonyosok vagyunk abban, hogy az „új” attitűdünk a régi. Erőltetettnek hangzik vagy sem, a hatást igen erőteljesen mutatta be egy kísérletben Goethals és Reckman.

Attitűdváltozás Kutatók középiskolásokat kérdeztek több olyan gazdasági témáról, mint a gyerekek iskolába szállítása, és hogy vajon ez miként segítene a faji beilleszkedésben. A konkrét téma tulajdonképpen lényegtelen is a kérdés szempontjából. Amit a kísérletben mértek, az tulajdonképpen csak az volt, hogy milyen attitűddel bírnak a résztvevők az adott témában még a kísérleti manipuláció előtt. Pár héttel később a diákokat visszahívták, hogy folytassák a téma megvitatását. Ez alkalommal viszont két csoportba osztották őket, az egyik a busszal való szállítás mellett a másik ellene foglalt állást. E két kísérleti csoporthoz egy kontrolcsoport is csatlakozott, melyről később lesz szó. A két kísérleti csoport egymástól függetlenül vitatta meg a kérdést, de mindegyik csoportban volt egy-egy beépített ember. A beépített emberek már számos meggyőző érvvel érkeztek, melyek úgy voltak megalkotva, hogy képesek legyenek a résztvevők véleményét megváltoztatni a témában. A kísérletet célja az volt, hogy az ellenzőket támogatókká, a támogatókat ellenzőkké változtassák. A beépített emberek rendkívül meggyőzőnek bizonyultak (vagy a diákok voltak könnyen befolyásolhatóak) és a két csoport teljesen más véleményen volt a kísérlet után, mint előtte.

Eredmények Ha belegondolunk, akkor ezek az eredmények meglehetősen meglepőek. A kontrollcsoporttal összevetve – akik nem vettek részt korábbi beszélgetéseken – egyik manipulált kísérleti csoport tagjai sem tudtak pontosan visszaemlékezni eredeti álláspontjukra. Csak arra emlékeztek, hogy az eredeti véleményüket megpróbálták befolyásolni a kísérlet alatt. Az eredetileg a busszal való szállítást ellenzők úgy emlékeztek vissza a kísérlet előtti nézetükre, hogy sokkal inkább a busszal való szállítás pártján álltak, mint valójában. Ez a tendencia azoknál, akik a kísérlet előtt buszozás pártiak voltak még jelentőségteljesebben jelentkezett. Sokkal inkább busz ellenesnek tűntették fel a kísérlet előtti álláspontjukat, mint az eredetileg volt. Teljesen fordítva emlékeztek vissza arra, hogy milyen volt a kísérlet előtti álláspontjuk, mint amilyen valójában volt.

Furcsa módon, mikor a kísérletben résztvevőket megkérdezték, hogy a vita milyen hatással volt a nézeteikre, mindegyik résztvevő azt gondolta, hogy véleménye nem változott meg jelentősen. Ha mégis, úgy csak annyira, hogy a megbeszélés megerősítette eredeti gondolataiban.

A tények

  • Megállapíthatjuk, hogy a vitafórum megváltoztatta az emberek véleményét a kérdésről. Egyes emberek véleménye teljesen mértékben módosult.
  • Ennek ellenére senki sem érezte úgy, hogy a vita megváltoztatta volna véleményét, inkább azt állították, hogy megerősödtek korábbi nézeteikben.
  • A résztvevők pontatlanul emlékeztek vissza a megbeszélés előtti véleményükre, egyes esetekben az eltérés igen jelentős volt, de nem azért mert elfelejtették volna eredeti álláspontjukat, hiszen a kontrolcsoport tagjai helyesen tudták a korábbi attitűdjüket visszahívni.

Mi is történik ilyenkor? A kísérlet igen erős hatásának egyik oka tulajdonképpen, hogy a résztvevők nem számítottak arra, hogy a kísérlet célja kifejezetten az attitűdjük megváltoztatása, hiszen a kísérlet valódi okát teljesen elrejtették előttük. Ennek eredményeként, amikor megkérték őket, hogy idézzék fel korábbi attitűdjüket, egyszerűen aktuális attitűdjükre emlékeztek vissza, amiről azt állították, hogy mindig is így vélekedtek a témáról.

Vannak természetesen alternatív magyarázatok is, melyek közül a kognitív disszonancia az egyik. Nyílván el lehet képzelni olyan helyzeteket is, amelyekben az emberek sokkal könnyebben idézik föl korábbi attitűdjüket, és sokkal nehezebb lenne befolyásolni őket. Ilyen eset például, amikor az attitűd tartós és erősen érzelmi alapú. Egyes embereknek a korábbi példaként felhozott globális felmelegedés ügye ilyen téma. Sok attitűdünk azonban sokkal inkább hétköznapi, mégis fontosak életünkben. A kísérlet azonban bemutatta, hogy milyen könnyen megváltoztathatóak vagyunk, anélkül, hogy tudnánk miért, vagy mi is történt.

Utolsó frissités ( 2009-01-08 13:07 )





Share/Bookmark
 
< Előző   Következő >


Go to top of page Go to top of page
Vállalkozás Online Kövessen minket! Online névjegyek Cikk beküldése Link ajánlása Belépési adatok Kijelentkezés





Elfelejtette jelszavát
RSS
Vállalkozás-online.hu - Periodika
Ingyenesen letölthető dokumentumok vállalkozóknak
Üzleti könyvtár
Online névjegyek

Top 10 cikk
Friss comment
Friss cikkek
Nehéz üzlet a könyvvizsgálat és a könyvelés
A kötelező könyvvizsgálat értékhatárának emelkedése miatt a magyar könyvvizsgálók piacot veszítenek. Az ügyfelek minden papírmunkát a könyvelővel végeztetnek, akiknek így nem sok idejük marad az érdemi munkára. Üzleti szempontból ma nem biztos, hogy érdemes számviteli területen vállalkozást indítani. Rezsabek Angéla okleveles könyvvizsgálót kérdeztük a magyar könyvvizsgálók és a könyvelők helyzetéről.
 
Illúzió az ingyenes cégalapítás
Az ügyvédi irodák gyakorlatilag felfoghatók egy vállalkozásként is. Persze más szabályok vonatkoznak rájuk, ami jelenthet nagyobb szabadságot, de nagyobb veszélyt is. Az ingyenes cégalapítás természetesen egy marketingfogás, és valószínűleg tisztességtelen piaci magatartásként versenyjogi probléma lehet. dr. Klausmann Kornél ügyvédet kérdeztük az üzleti partnerségről, az ingyenes cégalapításról.
 
Szavazzon!
Ön vásárolt már infóterméket az internetről?
 
Friss K.V.
Vállalkozás indítása

Vállalkozás-online.hu - Periodika Ingyenesen letölthető dokumentumok vállalkozóknak Üzleti könyvtár Online névjegyek
| Címlap | Vállalkozás indítása | A vállalkozó | Marketing | E-business | Pénzügyek | Adózás | Jog | Menedzsment | Állás - Munka | Európai Unió | Üzleti etika | KKV e-Learning |