Még inkább elcsüggedhetünk, ha meghallgatjuk mások tanácsait, hogy miképp kezeljük a belsõ kritikánkat. Az ilyen tanácsok ugyanis jól hangzanak elméletben, de már problémás lehet a gyakorlati kivitelezésük. Minden bizonnyal Önnek is meg kellett már küzdenie a nagybetûs „Kritikával”, amikor kockázatos döntést hozott, vagy megpróbálta továbbfejleszteni vállalkozását. Az alábbi kritikai észrevételek minden bizonnyal ismerõsnek tûnnek:
- Honnan lesz meg a szükséges pénz?
- Ez sohasem fog mûködni!
- Csak idõpocsékolás ezzel az ötlettel foglalkozni.
- És mi lesz, ha nem mûködik?
- Ezt nem lehet sikerre vinni.
Ez esetben jó hírünk van a Tisztelt Olvasónak! Eljött az ünneplés ideje, cikkünkben ugyanis felfedjük a titkot, hogyan lehet ezt a kínzó problémát egyszer és mindenkorra megoldani. Nyugalom, az olyan közhelyek, mint a „Gyõzze le félelmeit!”, kimaradtak.
A Megálmodás, Tervezés, és Kritika háromfázisú folyamata tehát a következõ:
1. Fázis: Megálmodás A vállalkozó mogul Walt Disney az elsõ lépést a „megálmodás szakaszának” nevezte, míg Michael Gerber az A vállalkozás mítosza címû könyv szerzõje pedig „vállalkozói perspektívának”. Tulajdonképpen mindegy is, hogyan hívjuk az álmokat valóssággá váltó folyamat elsõ lépését, annyi bizonyos, hogy ebben a szakaszban nincs helye belsõ kritikának. Ez az az idõszak, amikor hagyni kell, hogy a legszebb álmok igazi lufivá nõjék ki magunkat, és nem szabad hagyni, hogy a „Kritika” a közelébe férkõzzön. Disney nagy hangsúlyt fektetett a megálmodás szakaszára, mely folyamatban számára nem voltak határok vagy korlátok. Ehelyett arra bátorította az ötletek megálmodásáért felelõs kollégáit, hogy történeteiket mindig egészen a végéig képzeljék el. Amikor Ön a vállalkozásával kapcsolatban álmodik, tartsa magától távol a kritikát. Meglesz annak is az ideje, mikor a kritika fontos szerepet kap és hozzátesz a folyamathoz. De elõször is álmodni kell az álmot.
2. Fázis: Tervezés Miután megálmodta ötletét, eljött az ideje, hogy elkészítse megvalósítási tervét. Michael Gerber szerint ekkor kerül a menedzseri énünk az elõtérbe. A menedzser szerepe az, hogy a tervet a helyére tegye és az álmot megvalósítsa. Ez a részletes tervezés szakasza, amikor kialakul a struktúra, meghatározásra kerül az események sorrendje, és elkészül a kidolgozott tervezet. Ekkor még mindig nincs szükség a belsõ kritikára! A megálmodás szakasza a vállalkozónak, a vizionáriusnak, a jövõbe látónak való. A tervezés a realistáé. Ha a kritikát beengednék a folyamat elsõ két részébe, az kikezdené mind az álmot, mind pedig a tervet, és idõ elõtt megrekesztené a folyamatot.
3. Fázis: Kritika Megálmodtuk álmunkat, elkészítettük a megvalósítási tervet. Itt az ideje, hogy a „Kritika” színre lépjen és értékelni kezdjük a tervünket. A kritika majd megteszi, amihez a legjobban ért: megtalálja a terve gyenge pontjait, a finomítandó területeket. Inkább üdvözölje a kritikát, és ne féljen tõle. A korábbi szakaszokban a kritika talán szabotálta és beszennyezte volna álmait, most azonban a kritikának létfontosságú szerepe van abban, hogy az álmom valóra is váljon. Amikor a kritika befejezte feladatát, kövesse Disney gyakorlatát. Õ újból visszatérne a megálmodás szakaszába a megoldásért, majd ezt követõen a tervezési szakaszba, hogy az új helyzethez alakítsa a szükséges lépéseket, vagyis így oldaná meg azokat a problémákat, amiket a kritika felszínre hozott.
Vegyen egy mély lélegzetet és értse meg: nem a félelem legyõzése jelenti az üzleti álmok valóra váltásának biztos módszerét. Az sem, ha idõ elõtt hallgatunk a kritikára. A titok abban rejlik, hogy el kell választani a kritikust az álmodozótól és a menedzsertõl, míg a folyamat a végéhez nem ért. Kövesse ezért a fentiekben vázolt háromlépéses folyamatot: az elsõ lépés a Megálmodás, a második a Tervezés, és a harmadik, végsõ szakasz pedig a Kritika. Az üzleti álmait így tudja hatékonyan megvalósítani.
nagy okosság, ezután mindenki vérp...
Ez király!
marketing - tudtommal a marketing má...
Jó ötlet! Hajrá!!!
Nekem nagyon tetszett! Nagyon jo, hog...
Na hát én nem félek... Mondjuk nem...
Akkor most leshetjük, mint a trafipa...