2019-04-19 15:09 |
 

 
    Vállalkozás Online a Twitter-en  Vállalkozás Online a Facebook-on  Vállalkozás Online a Facebook-on
Címlap arrow E-business arrow Egy használhatósági teszt 6 pontja

Rovatok
Címlap
Vállalkozás indítása
A vállalkozó
Marketing
E-business
Pénzügyek
Adózás
Jog
Menedzsment
Állás - Munka
Európai Unió
Üzleti etika
KKV e-Learning
Letöltés
Névjegy
e-Tartalom
Hasznos linkek
KKV apró
Üzleti könyvtár
Üzleti K.V.
Cikk beküldése
Keresés
Ingyenes e-book
Vállalkozás alapítása - gyakorlati tanácsok kezdőknek

Ingyenesen letölthető e-book a Vállalkozás-online.hu regisztrált olvasóinak.

Ha már regisztrált, belépés után klikk ide.
Ha még nem, akkor ide.


Tovább...
 
Online tagok
Jelenleg 16 vendég van az oldalon.
Egy használhatósági teszt 6 pontja Megosztom! Add a Startlaphoz Nyomtatás E-mail
Vállalkozás-online   
2003-10-20 00:00
Noha a honlap készítés folyamata közbeni használhatósági tesztelés a leghatékonyabb, a tesztelés történhet bármikor a hatékonyság növelése érdekében. Ha Ön tervezi honlapja design frissítését, vagy valamilyen új elemel bővítené, döntő fontosságú, hogy teszteléssel kezdjen mielőtt időt és pénzt fektetne a változások véghezvitelébe.
 
Egy alap használhatósági teszthez találnia kell egy "mintacsoportot" a potenciális fogyasztók köréből és kérje meg őket egy egyszerű feladat elvégzésére honlapján - mint például vásároljanak egy terméket, iratkozzanak fel egy hírlevélre vagy keressenek meg speciális információkat, mint amilyen a garancia - mialatt Ön tanulmányozhatja, hogyan hajtják végre a feladatot. Következzék néhány egyszerű követendő lépés.

1. Döntse el, mikor tesztel.
Tulajdonképpen bármikor tesztelheti a használhatóságot. Még ha nincs is honlapja, már kipróbálhatja a kezdeti design durva vázlatát, mely megmutatja Önnek a kulcsinformációk és a navigációs hivatkozások beosztását, elrendezését. Ha éppen egy már létező honlap lényeges változtatásait szeretné tesztelni, dolgozhat gyors HTML modellezőből vagy felhasználhatja tervezője nyomtatott anyagát.

Nyilvánvalóan a prototípus tesztelése adja a legrészletesebb, a legjobb eredményt, de meg fog lepődni, hogy milyen sok információt gyűjthet még a durva vázlatokból is. Ha az Ön honlapja már fel van töltve és működik, folyó design-ját úgy tesztelheti, hogy minden lényeges problémát megjelöl és növeli a hatékonyságot a kijavításukkal. A használhatóság tesztelése ebből kifolyólag lehetőséget nyújt honlapja finomhangolásához és biztosíthatja Önt afelől, hogy nem veszít fogyasztókat - és profitot - szükségtelenül.

2. Állítsa fel céljait. Kezdje azzal, hogy meghatározza a teszt prior elemeit. Melyek azok a fogyasztó által végrehajtott cselekedetek, amik a legfontosabbak az Ön üzlete számára? Csupán néhány olyan kulcsdologra koncentráljon, amit szeretné, ha minden látogató képes lenne megtenni. Ilyenek a:

- feliratkozni az Ön hírlevelére,
- taggá válni,
- egy termék hozzáadása a kosarába,
- gyakori kérdésekre megtalálni a választ.

Egy cipőkkel kereskedő webshop tesztjében hasonló kérdéseket lehetne feltenni:

- Klikkeljen arra a hivatkozásra, amely Ön szerint elvezet arra az oldalra, ahol alkalmi férficipőket talál.
- Találja meg a "James Bond" elnevezésű cipőt!
- Található-e itt még hasonló, olcsóbb cipő?
- Adja hozzá a vásárolandó termékek listájához.
- Mennyibe fog kerülni a cipő kiszállítása az Ön lakhelyére?
- Milyen hosszú a garancia ideje?
- Fejezze be a vásárlást.

Mialatt a tesztelők minden feladaton végigmennek, Ön láthatja, hogyan használják honlapját. Böngészési kategóriákat alakítanak ki, vagy keresési funkció után néznek? Szembesülnek-e valamilyen nehézséggel a feladatmegoldás során. Ez egy jó alkalom, hogy "belásson fogyasztója fejébe", mi is történik akkor, amikor az Ön honlapját használják.


3.Válassza ki a megfelelő embereket. Nagyon fontos, hogy kit is választ a tesztre, mivel azoknak a felhasználóknak egész sorát kell reprezentálják, akik az ön honlapját használják. Üljön le és szedjen össze minél több demográfiai információt melyről felhasználói profilt készíthet. Milyen szintű a számítógépes tapasztalatuk? Milyen idősek? Milyen speciális tudással bírnak (amennyiben az ön honlapja egy speciális demográfiai vagy ipari szolgáltatást nyújt). Egy ingatlanügyekkel foglalkozó honlap felhasználói profilja teljesen más, mint egy kerékpáralkatrészeket értékesítő honlapnak, ezért bizonyosodjon meg róla, hogy a tesztelői az ön aktuális felhasználóit tükrözik. Ha honlapja változásait szeretné tesztelni, toborozhat már létező fogyasztókat, ám ne feledkezzen meg olyan fogyasztók után is nézni, akik még nem használták az Ön honlapját.

Végül, ne aggódjon a tesztelők nagy számát illetően: csupán 10-12 emberre van szüksége, hogy azonosítsa a fő problémák 80%-át, melyek hatással lehetnek az értékesítésre.

Megjegyzés: Általános gyakorlat, hogy fizetni kell a tesztelőknek erőfeszítésükért és időtöltésükért. De vigyázzon: ha cége alkalmazottai közül választ tesztelőket, megtakarít ugyan pár ezer forintot, de azok torzíthatják a kapott eredményeit!

4. Felkészülés a tesztre. A tesztelésre szánt területet olyan helyen kell felállítani, ami csendes, zavarmentes, lehetőleg egy kényelmes széket biztosítva a tesztelőnek. Foglaljon Ön is helyet a tesztelőktől kissé hátrébb, így láthatja, hogy hová is klikkelnek, miután kitöltöttek minden kérdést.

Feladatait és kérdéseit le kell írja, és készen kell állnia a feltett kérdések megválaszolására. Amennyiben önnek van videokamerája fel is veheti a tesztet (úgy, hogy a kamera a tesztkitöltő válla felett a képernyőre néz). Mielőtt elkezdené aktuális tesztjét, fussa át saját maga is, hogy megbizonyosodjon minden hivatkozás működik, minden feladat értelmes, és a videó pontosan azokat a részleteket veszi fel, amikre önnek szüksége lesz.

5. A teszt futtatása. Mielőtt elkezdené a teszt futtatását, röviden mutassa be a tesztkitöltőknek a honlapot. Hozza tudtukra, hogy nincs olyan kérdés, amire ők "rosszul" válaszolhatnának, és kérje meg őket, hogy ugyanúgy böngésszenek, mint normális esetben. Minél nyugodtabb és természetesebb körülmények között töltik ki a tesztet, annál megbízhatóbb eredményt fog ön kapni. Majd tegyen fel néhány előzetes kérdést tapasztalati szintjükről - milyen gyakran használják a világhálót, mit tud az Ön vállalatáról és termékeiről - mivel így jobban megértheti a reakciójukat.

Indítsa el a honlapját és kérdezze meg őket, hogy mit gondolnak a weblapról. Ez jó út lehet annak megítélésére, hogy mennyire sikeresen üdvözli ön a látogatókat. A teszt folyamán bíztassa a tesztelőket a hangos gondolkodásra mialatt az ön által megadott feladatokon dolgoznak, mert így érzékelést kaphat a várakozásaikról.

Kérje meg a tesztkitöltőt, hogy próbálkozzon meg minél több feladattal és adjon választ minél több kérdésre, mialatt Ön megvizsgálhatja a kérdésekkel kapcsolatos várakozásaikat, mint amilyen a "Mit gondol, képes lesz ezt végrehajtani?" és a "Mielőtt megnyomná azt a gombot, mondja el nekem mit vár, mit fog látni a következőkben?". Mialatt jegyzetel és követi a kérdőívet, maradjon kellőképpen rugalmas, hogy nyomon tudjon követni minden olyan választ, amely meglepheti önt.

A teszt ideje alatt legyen benne biztos, hogy nem "idegenvezetője" a témának. Ne tegyen semmilyen célzást, javaslatot vagy olyan választ, melyek befolyásolják a cselekedetüket. Amennyiben nem tudják teljesíteni a feladatot, egyszerűen kérdezze meg tőlük, hogy mit gondolnak, minek kellene/kellett volna történnie, és hogyan azonosítják a problémát, majd lépjenek a következő feladatra.

Ha a tesztkitöltőknek van valamilyen problémájuk vagy összezavarodnak, nehogy azt feltételezze, tudja miért. Bizonyosodjon meg a felől, hogy nem hozta magával előítéleteit a teszt folyamatába.

6. Figyelje meg az alábbi tevékenységeket

Tétovázás. Ha tesztkitöltőjének kurzora egy hivatkozás fölött kering, kérdezze meg min gondolkozik. A tétovázás gyakran jelenti, hogy valami problémát vett észre a tesztelőnk. Egy tökéletes design esetén a felhasználónak nem kell gondolkodnia - mindennek van értelme és a következő lépés mindig világos.

Vissza gomb. Amikor a felhasználók visszamennek egy oldalról (vagy a böngészőjük vissza gombját használva, vagy a honlap navigációs gombját), gyakran láthatunk utalást arra, hogy a várakozásaik nem estek egybe a tapasztaltakkal. Lehetséges, hogy azt gondolták a hivatkozás, valahova máshová fogja őket elvezetni, vagy elvesztették a "nyomot" hol is járnak a weblapon.

Váratlan útvonalak. A tesztkitöltője más úton ment az ön honlapján a feladat végrehajtásakor, mint ahogyan ön azt gondolta volna? Az emberek különböző utakon navigálnak a weblapokon. Inkább böngészőjük vissza gombját használják átgondolni lépéseiket, mintsem egyszer is klikkeljenek az Ön navigációs hivatkozásaira? Ez egyértelmű jelzése lehet annak, hogy elvesztették az útjukat vagy nem vették észre a hivatkozásokat.

Terjengős olvasás. Hacsak az oldal nem tartalmaz hosszú értékesítési leveleket vagy hírleveleket, a felhasználónak nem szükséges túl sok utasítást, instrukciót olvasnia ahhoz, hogy az Ön honlapján eligazodjon. A használhatóság nem csupán a gombokról és a navigációról szól. Meg tudják-e találni az Ön látogatói azt az információt amit keresnek, és azt meg is értik?

Ha végeztünk a teszt kitöltetésével. Általános mintákat és magatartásokat keressen, és nem részleteket vagy speciális statisztikát. A legtöbb felhasználó ugyanazon a helyen akadt el? Több mint egy ember tétovázott ugyanazon gomb fölött?

A legnagyobb elakadási pontok igen gyorsan felfedik önmagukat. Előbb azonosítania kell a főbb úttorlaszokat, majd használja a tesztelők javaslatait, hogyan tudná megoldani a problémát, majd tesztelje a megoldást mielőtt megvalósítaná. Mint minden tesztelés esetében, lehetőleg egyszerre csak egy dolgot változtasson meg, így mindig pontosan fogja tudni, mi a felelős a változásért.

A tesztelési folyamat egész ideje alatt - a vázlat megírásától a változások megvalósításáig - legyen nyitott a felhasználókkal szemben és bízzon meg bennük. A visszajelzéseikkel nem Önt kritizálják. Nem tudhatják azt, hogy mennyi időt töltött Ön el saját honlapja megvalósításával. (Valójában minél több időt tölt el a honlapján dolgozva, annál kevésbé látja objektíven a működését.)

Tippek. Az Interneten más (hasonló vagy akár teljesen különböző) honlapokon böngészve saját észrevételeit jegyezze le és hasznosítsa a későbbiekben. Legyen továbbá biztos, hogy az Ön honlapja nem esett bele az alábbi általános hibákba:

- kérdőíveket teljesen az elejéről kell kezdeni, ha valamit véletlenül kifelejtettünk
- a hivatkozások betűi nem látszanak rendesen, jelentésüket csak találgatni lehet
- az oldal letöltési ideje (ne legyen hosszabb kb. 6 másodpercnél)

Napjainkban léteznek bizonyos elvárások a tekintetben, hogy egy honlapnak hogyan kellene kinéznie és hogyan kellene működnie. Például kutatások kimutatták, hogy az emberek többsége elvárja, hogy a lap bal felső sarkában lássanak a "kezdőlap" hivatkozást, azonkívül a baloldal alsóbb részében belső hivatkozások után néznek. Most érvelhetne, hogy a belső linkek jobban néznek ki vagy jobban érthetőek/érzékelhetőek a jobb oldalon, de végül is, a használhatóság nem egyenlő azzal, ami Önnek "érthető" vagy jól néz ki, hanem az, ami működik az Ön átlagos látogatójánál. És ha a felhasználóinak 90 százaléka elvárja, hogy a navigációs hivatkozásokat az oldal balrésze mentén találja, akkor a bal oldali rész az, ahová tenni kell!

Néha a legegyszerűbb megoldások a legjobbak. Az olyan hivatkozásokra, melyek úgy néznek ki, mint a valódi gombok, gyakrabban klikkelnek, egyszerűen azért, mert úgy néznek ki, mint egy olyan valami, amire rá lehet klikkelni. Az első dolog mindenkinél, amit megtanul a weben való szörfözés közben, hogy a kék, aláhúzott szöveg egy hivatkozás. Ha olyan hivatkozásokkal jelenik meg, melyek másként néznek ki a szokásosnál annak érdekében, hogy "csinosítsa" honlapját, megkockáztatja a funkcionalitás elvesztését…

Az ön honlapja elsőként és legfőképp egy üzleti eszköz. Tanulmányozza az önéhez hasonló funkciójú honlapokat, és keressen közös megközelítéseket. Ne feledje, hogy ha a látogató hibát talál nem biztos, hogy értesíti Önt, inkább átmegy a konkurencia honlapjára.

Utolsó frissités ( 2005-06-07 16:48 )





Share/Bookmark
 
< Előző   Következő >


Go to top of page Go to top of page
Vállalkozás Online Kövessen minket! Online névjegyek Cikk beküldése Link ajánlása Belépési adatok Kijelentkezés





Elfelejtette jelszavát
RSS
Vállalkozás-online.hu - Periodika
Ingyenesen letölthető dokumentumok vállalkozóknak
Üzleti könyvtár
Online névjegyek

Top 10 cikk
Friss comment
Friss cikkek
Nehéz üzlet a könyvvizsgálat és a könyvelés
A kötelező könyvvizsgálat értékhatárának emelkedése miatt a magyar könyvvizsgálók piacot veszítenek. Az ügyfelek minden papírmunkát a könyvelővel végeztetnek, akiknek így nem sok idejük marad az érdemi munkára. Üzleti szempontból ma nem biztos, hogy érdemes számviteli területen vállalkozást indítani. Rezsabek Angéla okleveles könyvvizsgálót kérdeztük a magyar könyvvizsgálók és a könyvelők helyzetéről.
 
Illúzió az ingyenes cégalapítás
Az ügyvédi irodák gyakorlatilag felfoghatók egy vállalkozásként is. Persze más szabályok vonatkoznak rájuk, ami jelenthet nagyobb szabadságot, de nagyobb veszélyt is. Az ingyenes cégalapítás természetesen egy marketingfogás, és valószínűleg tisztességtelen piaci magatartásként versenyjogi probléma lehet. dr. Klausmann Kornél ügyvédet kérdeztük az üzleti partnerségről, az ingyenes cégalapításról.
 
Szavazzon!
Ön vásárolt már infóterméket az internetről?
 
Friss K.V.
Vállalkozás indítása

Vállalkozás-online.hu - Periodika Ingyenesen letölthető dokumentumok vállalkozóknak Üzleti könyvtár Online névjegyek
| Címlap | Vállalkozás indítása | A vállalkozó | Marketing | E-business | Pénzügyek | Adózás | Jog | Menedzsment | Állás - Munka | Európai Unió | Üzleti etika | KKV e-Learning |