A mostani kis tanulmányban a vállalkozás pszichológiai
oldalára is kitérek és egy esettanulmányt mutatok be, ami valós eseményeken
alapul. Nos akkor kezdjük is.
Hetekkel ezelõtt végsõ elkeseredésében felkeresett minket egy Optika vezetõje,
hogy szeretné vállalkozását valamilyen módon "gatyába rázatni". A panaszáradat
után (ami leginkább arról szólt, hogyan fojtják meg a konkurensek) végül rátértünk
arra is, mit kell tennie.
Nagyon meglepõdött, amikor közöltem vele, hogy én mindvégig mellette leszek,
és segítem, de bármilyen furcsa, õ fogja végrehajtani a változtatásokat. Emiatt
eléggé kellemetlenül érezte magát, hiszen õ arra számított, hogy megcsinálok
helyette mindent.
Néhány adat az átláthatóság kedvéért:
15 éve vannak a piacon
ezalatt a 15 év alatt a marketingjük abban merült ki,
hogy a nyomtatott sajtóban fél oldalas felületeken hirdettek méregdrágán
a megdöbbentõ felismerés: nincs weboldaluk, nincs számítógépük
sem, mindent papíron tárolnak
Összegzés: Vaktában lövöldöznek, és ezzel nagyon jól ellavíroztak 15 éven
át. IDÁIG! Most viszont, mintha átok ülne rajtuk, igen erõteljesen megcsappant
az ügyfelek száma. Esküszöm, könnyekkel küszködtem, amikor kikristályosodott
elõttem a felismerés, hogy a 15 év alatt náluk megfordult vevõkrõl szinte
semmi adatuk sincs, nem gyûjtöttek infókat, nincs tõlük email cím sem. Igazi
sokként ért, amikor egy pillanatra elképzeltem, hogy ha a 15 év alatt náluk
megfordult ügyfelek adatait rendesen, szisztematikusan vezették volna, milyen
hatalmas erõ lenne most a kezünkben. De hamar megrázom magam, nézzük a tényeket,
mibõl lehet elindulni. Részükrõl egyenlõre csak a félelembõl. Mert az van,
nem is kevés, és ebbõl kellene várat építeni.
Azért halvány remény van, hiszen a 15 év alatt felgyülemlett vevõkör néhány
adata mégis megvan, amibõl elindulhatunk, hogy speciális ajánlatokkal kezdjük
bombázni õket. Mivel iszonyú gyorsan kellett a bevétel, elsõként az újsághirdetéseket
írtam át, és mindjárt egy akciót is kitaláltam. Az eredmény: "Én ezt nem merem
megjelentetni. Nagyon provokatív, eddig nem ilyeneket adtunk fel."
A félelem. A félelem karöltve jár a reménytelenséggel. A félelembõl táplálkozik
a kudarc. Félnek a hirdetés hatásától, félnek egy olyan dologba belevágni,
ami nem passzol eddigi imázs hirdetéseik sorába, amiket méregdrágán rájuk
sóztak, és egy ügyfél sem jött be a boltba a hatásukra.
Azért megjelentette. Most látja a különbséget. Provokatív? Szuper. Megdöbbentõ?
Szuper! Egy enyhén szólva is szokatlan grafika került rá? Szuper! Odafigyelnek
rá.
Jó volt a rezonancia, és most, hogy van némi bevétel, végre elkezdhetünk tanulni
is. Mert azt nagyon kell! Az elsõ a félelem, amit le kell gyõzni. Ha hasonló
cipõben jársz, úgy érzed, hogy topogsz egy helyben, és nem sikerül semmi,
nem hat semmi, akkor figyelj, mert most eléd tárom a megoldást: LÉGY BÁTOR!
NEM SZABAD FÉLNED! Azét félsz az emberek reakcióitól, a hatástól, mert lehet,
hogy még sosem próbáltad ki azt, amit én csak így hívok: "agresszív marketing".
Attól, hogy bátor vagy, attól, hogy kicsit provokatív, attól hogy probléma
tudatot generálsz a vevõidben, még nem kell átlépned náluk a határt.
Meg tudod tanulni, hogyan kell a kötélen táncolni úgy, hogy senki se haragudjon
meg Rád, de mindenki odafigyeljen Rád. Meglepõdsz, ha azt mondom, hogy Neked,
mint vállalkozónak kötelezõ ezt megtanulnod?
A bátraké a szerencse (és a siker!). Most, mikor az emberek akut reklámvakságban
szenvednek, amikor minden boltban ott függ a 40-50%-os árleszállítás, és csak
úgy lapátoljuk az akciókat, akkor azt kell mondani: ÁLLJ! Nem próbálom õket
túllicitálni! Megállok egy pillanatra, veszek egy 180 fokos fordulatot, és
ha õk A irányba mennek, én megyek B irányba. Olyat mutatok, amit ÕK NEM, hogy
még csak össze se tudjon velük hasonlítani a potenciális ügyfél!
Az én hirdetésem, az én eszközeim szó szerint kiordítanak majd a reklámzajból,
de nem úgy, hogy a csapból is én folyok (mert ehhez sok pénz kell), hanem
azzal lógok ki, amit mondok, ahogy a termékeimet összerakom, ahogyan csomagolok,
ami értéket adok! A konkurencia majd kiröhög, hogy megõrültem, de nem baj,
fõ a jókedv, és úgyse nekik akarok eladni!
Miért a konkurenciával példálózol? Nem õk az okai a sikertelenségednek (helyesbítek.
Sokszor nem õk!). Másolnak? Kit érdekel? Ha ennyire nem bízol meg a saját
képességeidben, ha ennyire nem vagy tisztában azzal, hogy bárhogyan másolnak
is, Te úgyis mindig egy lépéssel elõrébb leszel, és úgyis tudsz mindig valami
újat mutatni az ügyfeleidnek.
Ezért vagy Te vállalkozó, ezért tanulsz, képzed magad folyamatosan, ezért
vagy Te innovatív, hogy ez a kérdés sose merüljön fel: már megint másolnak,
ezek tönkretesznek! Sosem tudnak, ha elég bátor vagy, bele mersz vágni kicsit
provokatív, kicsit szokatlan dolgokba is, ha elég energiát fektetsz a termékfejlesztésbe,
ha körbeugrálod az ügyfeleidet, ha törõdsz velük. És elég hamar lépsz.
Hidd el, ha ezekre figyelsz, nem foglalkozol majd a konkurenciával. Irritálni
fog, ez nem vitás, de bízni fogsz magadban, elszáll a félelem, mely az egyik
oka a sikertelenségednek, a vállalkozásod nyüglõdésének.
Íme a zárszó. Állj meg egy percre, és kérdezd meg magadtól: Ha 10-15 éven
át kebleden nevelgetted a vállalkozásodat, úgy tekintesz rá, mint saját gyermekedre,
akkor nem kéne érte mindent megtenned, hogy megmentsd? Nem mennél bele Tõled
eddig távol álló, számodra szokatlan dolgokba? Nem próbálkoznál olyan dolgokkal,
amikkel azelõtt nem mertél? Tedd a szívedre a kezed: remélem igennel válaszoltál.
Sikeres vállalkozást kíván Neked,
Weinzierl Anett
felnõttképzési szakértõ, munkavállalási és pályaválasztási tanácsadó
KKV marketing oktató
www.vallalkozoi-tanfolyamok.net
A kötelezõ könyvvizsgálat értékhatárának emelkedése miatt a magyar könyvvizsgálók piacot veszítenek. Az ügyfelek minden papírmunkát a könyvelõvel végeztetnek, akiknek így nem sok idejük marad az érdemi munkára. Üzleti szempontból ma nem biztos, hogy érdemes számviteli területen vállalkozást indítani. Rezsabek Angéla okleveles könyvvizsgálót kérdeztük a magyar könyvvizsgálók és a könyvelõk helyzetérõl.
Az ügyvédi irodák gyakorlatilag felfoghatók egy vállalkozásként is. Persze más szabályok vonatkoznak rájuk, ami jelenthet nagyobb szabadságot, de nagyobb veszélyt is. Az ingyenes cégalapítás természetesen egy marketingfogás, és valószínûleg tisztességtelen piaci magatartásként versenyjogi probléma lehet. dr. Klausmann Kornél ügyvédet kérdeztük az üzleti partnerségrõl, az ingyenes cégalapításról.
nagy okosság, ezután mindenki vérp...
Ez király!
marketing - tudtommal a marketing má...
Jó ötlet! Hajrá!!!
Nekem nagyon tetszett! Nagyon jo, hog...
Na hát én nem félek... Mondjuk nem...
Akkor most leshetjük, mint a trafipa...