A használhatóság nem ugyan az, mint a design. Jóllehet felfogad egy tehetséges tervezõt, hogy jártaságának legjavát felhasználva tervezze meg fantasztikusan kinézõ honlapját, de ez még nem jelenti azt, hogy könnyû is használni. A jó kinézet teljesen eltérõ dolog, mint jó a mûködés! Igaz ugyan, hogy gyönyörû honlapok tervezése designer díjak elnyerését jelenti, mialatt fogyasztók ezreit veszíthetjük el.
Gyakran megesik, hogy eltévedünk egy jólkinézõ, mutatós honlapon, vagy hagyunk fel egy vásárlással attól frusztráltan, hogy nem találtuk meg az információt, amit kerestünk. Ha egy szupermarketben sétálva nem találjuk kedvenc termékünket, egyszerûen megkérdezünk egy alkalmazottat, hogy hol is találjuk. Ám a világhálón egy látogatónak sokkal könnyebb átmenni egy versenytárs oldalára, mint a tudakozó e-mail küldésének bonyodalmain végigmenni.
Bármilyen üzlettel foglalkozhat honlapunk, az alábbi speciális célokat kell követnünk, hogy meggyõzzük látogatóinkat arról, hogy:
- iratkozzon fel hírlevelére, - töltse ki kérdõívünket, - vásárolja meg termékünket, vagy - tudakozódjon az általunk nyújtott szolgáltatásról.
A használhatóság egyszerûen egy mérce, hogy ezen dolgokat a látogatónak milyen könnyû megtennie. Egy e-kereskedelmi honlap számára a használhatóság különösen kritikus pont. Ha a látogatók nem tudják követni a navigációs sémát, akkor nem lesznek képesek megtalálni a termékünket. És ha nem tudják megtalálni, akkor hogyan vásárolják meg?
Nyilvánvalóan honlapunk sikerének kulcsa, hogy mennyire hatékonyan tudjuk a látogatóinkat potenciális vásárlókká konvertálni. Az amerikai Gartner Group piackutatása szerint az internetes értékesítés ötven százaléka hiúsul meg, mert a látogatók nem tudják megtalálni azt a terméket/szolgáltatást, amit keresnek. Továbbá egy másik használhatósági tanulmány becslése szerint, melyet a Creativa Good amerikai tanácsadó cég készített, a fogyasztói tapasztalat javítása 40 százalékkal növeli a vásárlók számát, valamint a teljes rendelést 10 százalékkal.
Látva ezen eredményeket feltevõdik a kérdés, hogy miért nem tesztelik a cégek gyakrabban honlapjuk használhatóságát? Néhány ember tévesen feltételezi, hogy a használhatóság tesztelése túlságosan drága, túlságosan sok idõt emészt fel, vagy túl bonyolult, ahhoz, hogy belevágjunk, különösen a kisebb cégeknél. Szerencsére azonban egy használhatósági teszt nem feltétlenül jár együtt ezen dolgokkal. Míg léteznek magas árú tanácsadók, akik elvégezhetik mindezt cégünknek, addig miért nem végezhetnénk el saját magunk, hiszen így is igen hatásosak lehetünk. |
nagy okosság, ezután mindenki vérprof...
Ez király!
marketing - tudtommal a marketing már...
Jó ötlet! Hajrá!!!
Nekem nagyon tetszett! Nagyon jo, hog...
Na hát én nem félek... Mondjuk nem tu...
Akkor most leshetjük, mint a trafipax...