A grafológia (íráspszichológia) története az ókori Rómáig vezethető vissza: ebből az időből származnak az első leírások császárok, magas rangú személyek kézírásáról. A XVII. századtól már komolyabb művek, kisebb kutatásokon alapuló megállapítások láttak napvilágot. Kimondták, hogy írásunk is agyi vezérlés alatt áll - így kézírás helyett alkalmasabb lenne az "agyírás" kifejezés használata. A XX. századra kialakult a kézírás-vizsgálat objektív módszere, amelynek tökéletesítése - többek között a számítógépek adta lehetőségek kiaknázásával - napjainkban is folyik.
A hazai grafológia az 1920-as évektől a II. világháborúig igen dinamikusan fejlődött, majd a 80-as évek közepéig - hivatalosan - "nem létezett". Az 1980-as évek közepétől induló utóbbi kutatások eredményei ismét a világ élvonalába emelték a magyar grafológiát.
A kézírás-vizsgálat mindig célzottan, a megbízó által kiválasztott tulajdonságokra fókuszálva történik, így feltárhatók a kézírás készítőjének személyiségjellemzői: mentális és szociális képességei, pszichés és fizikai állapota.
A grafológia alkalmazása a vállalkozások humánpolitikai folyamataiban az alábbi területeken hatékony:
Kiválasztás: állásra jelentkezők előzetes szűrése, munkatárs- és vezetőkiválasztás, egyéni kompetenciák vizsgálata. Szervezettervezés és -fejlesztés: szerkezet-feltérképezés, csapatépítés, kommunikációs és konfliktuskezelési technikák feltárása, teljesítményértékelés, állapotkövetés, lojalitásvizsgálat, karriertervezés, továbbképzések megtervezése, motivációs vizsgálat.
A kézírás-vizsgálat humánpolitikai alkalmazásának előnyei más módszerekkel szemben:
a személyiség dinamikus egészét tekintve emeli ki az adott pozíció szempontjából fontos tulajdonságokat, képességeket, s feltárja a közöttük lévő összefüggéseket; a megbízó gyorsan kap mélyreható információkat a vizsgált személyről, így fel tud készülni az esetleges problémákra, illetve maximálisan ki tudja használni a vizsgált személyben rejlő lehetőségeket, s már a munkakapcsolat kezdetétől hatékonyan tudja ösztönözni; az író személy nem tudja oly mértékben "eltorzítani" a kézírását, hogy az elemzésből kapott összkép a valóságnál sokkal jobb vagy rosszabb színben tüntesse őt fel; a vizsgálat alanyát a lehető legkevésbé terheli, hiszen az elemzés elvégzéséhez mindössze egyoldalnyi kézzel írott szövegre van szükség; a vizsgálat alanya szembesülhet saját tulajdonságaival, ez mélyítheti önismeretét, segítheti én-fejlődését, s az ajándékba kapott írásos szakvélemény már a kezdetektől erősítheti a céghez való kötődését.
A későbbiekben részletesen bemutatjuk az egyes területeken történő alkalmazási lehetőségeket. |
nagy okosság, ezután mindenki vérprof...
Ez király!
marketing - tudtommal a marketing már...
Jó ötlet! Hajrá!!!
Nekem nagyon tetszett! Nagyon jo, hog...
Na hát én nem félek... Mondjuk nem tu...
Akkor most leshetjük, mint a trafipax...