Ha a kis- és középvállalkozások vezetõi kialakítják a mutatószámok megfelelõ rendszerét, akkor a saját adataikat nemcsak csoportosítani tudják, hanem képesek lesznek objektív módon összehasonlítani a tevékenységük színteréül szolgáló iparág, valamint versenytársak adataival is.
A kis- és középvállalkozásoknak a statisztikai rendszerük kidolgozásához szükséges, illetve az ebbõl végrehajtott statisztikai elemzések kiindulópontjául szolgáló alapadatokat szervezett adatgyûjtés során nyerhetik. Alapadatokhoz a "legegyszerûbb" adminisztratív nyilvántartásokból juthatnak a kis- és középvállalkozások: a gazdasági szervezetek különféle, többnyire törvényekkel is szabályozott számviteli és adózási dokumentumai szolgálnak erre a célra.
Manapság igen hasznos ezen dokumentumok statisztikai hasznosítása, mivel jelentõs költség-megtakarításokat tudnak realizálni a vállalkozások, ha tisztában vannak azzal, hogy saját tevékenységük eredménye hogyan alakult egy adott idõszakban. Speciális elõrejelzési módszerek segítségével azt is ki tudják mutatni, hogy milyen tendenciát fog követni a termelékenységük.
Azonban a fent említett dokumentum adatai csak speciális adathalmazt biztosítnak a vállalkozások vezetõi számára, ezért szükség van egy szélesebb körû vizsgálatra is, mellyel egy még teljesebb képet kaphatnak a vállalkozásuk piaci helyzetérõl, tevékenységérõl.
Mielõtt a vállalkozások végrehajtanák az adatfelvételt, mindenképpen tisztázniuk kell, az adatfelvétel célját, a felvétel után következõ munkafázisok tartalmát és menetét. Ha ezt nem teszik meg, akkor könnyen olyan adatok halmazát nyerik, melyek használhatatlanok lesznek a számukra, s ezáltal statisztikai hibát is elkövetnek, mely igen fontos része a mintavételnek, de errõl bõvebben majd egy késõbbi tanulmányban térek ki részletesen.
Ezen problémát egy olyan tervezéssel lehet elkerülni, mely az adatfelvétel minden szakaszára kiterjed (adatgyûjtés, adatrögzítés- és tárolás, feldolgozás, elemzés, közlés). E tervezésnek fontos részét képezi a vállalkozások mûködésének színteréül szolgáló iparági adatok, a versenytársak és a társadalmi környezet alapadatainak körültekintõ statisztikai leképezése.
Az adatgyûjtés során megismert alapadatokat a tervezés szakaszában meghatározott módon kell rögzíteni, melynek legegyszerûbb és legáltalánosabb formája a kérdõív, melyet a cég vezetõinek célszerû összeállítani szubjektív és objektív szempontok figyelembevételével, illetve célszerû külsõ szakértõket is bevonni a kérdõív kérdéseinek meghatározásához. Mindenképpen ügyelni kell arra is, hogy a kérdõívek kitöltése szakszerû módon történjen meg, ezért egy jól képzett, állandó szakmai stábot kell felkérni az adatfelvétel elvégzéséhez.
Az adatfelvétel gyakoriságát jelentõsen befolyásolja a vállalkozások anyagi helyzete, mivel egy lekérdezés lehet egyszeri, ismétlõdõ és folyamatos, ami eltérõ költségekkel jár. Annak meghatározása, hogy az adott típusok közül melyik milyen költséggel jár igen nehéz, mivel minden egyes lekérdezés nagyban függ a vállalkozás igényeitõl, illetve az adatok elérhetõségének lehetõségeitõl.
Az egyszeri adatfelvételek ún. keresztmetszeti adatok, melyek elemzésére az egyik legjobb és legáltalánosabb módszer a regresszió-számítás. Ezt a típust akkor célszerû alkalmazni, ha egy kkv új szereplõként kíván a piacra belépni, vagy egy projekt megvalósíthatóságát kívánja felmérni és az így megkapott elemzések a pályázat elkészítésének alapjául is szolgálhatnak. Az ismétlõdõ és folyamatos adatfelvételek idõsoros (hosszmetszeti) vagy longitudinális adatokat eredményezhetnek, amelyeknél ügyelni kell a szezonalitás hatására is.
Ha az adatfelvétel módszertanát a kis- és középvállalkozások kialakították, célszerû eldönteni, hogy a statisztikai megfigyelés a sokaság mekkora részére terjed ki. A vállalkozások vezetõinek szintén jól meg kell fontolni, hogy a mintavételes eljárások közül melyiket alkalmazzák, ugyanis az egyes típusok használhatóság jelentõsen függ a vállalkozások speciális igényeitõl.
nagy okosság, ezután mindenki vérp...
Ez király!
marketing - tudtommal a marketing má...
Jó ötlet! Hajrá!!!
Nekem nagyon tetszett! Nagyon jo, hog...
Na hát én nem félek... Mondjuk nem...
Akkor most leshetjük, mint a trafipa...