2021-04-13 03:42 |
 

 
    Vállalkozás Online a Twitter-en  Vállalkozás Online a Facebook-on  Vállalkozás Online a Facebook-on
Címlap arrow Menedzsment arrow A statisztikai adatok megszerzésének lehetőségei kis- és középvállalkozások számára

Rovatok
Címlap
Vállalkozás indítása
A vállalkozó
Marketing
E-business
Pénzügyek
Adózás
Jog
Menedzsment
Állás - Munka
Európai Unió
Üzleti etika
KKV e-Learning
Letöltés
Névjegy
e-Tartalom
Hasznos linkek
KKV apró
Üzleti könyvtár
Üzleti K.V.
Cikk beküldése
Keresés
Ingyenes e-book
Vállalkozás alapítása - gyakorlati tanácsok kezdőknek

Ingyenesen letölthető e-book a Vállalkozás-online.hu regisztrált olvasóinak.

Ha már regisztrált, belépés után klikk ide.
Ha még nem, akkor ide.


Tovább...
 
Online tagok
Jelenleg 12 vendég van az oldalon.
A statisztikai adatok megszerzésének lehetőségei kis- és középvállalkozások számára Megosztom! Add a Startlaphoz Nyomtatás E-mail
Domán Csaba   
2005-04-26 00:00
A mai modern világ információs társadalmának meghatározó jellemzője, hogy az adott információ előállítása, feldolgozása és elemzése egyre nagyobb szerepet játszik a kis- és középvállalkozások életében és fejlődésében. Nemcsak a multinacionális vállalatoknak, hanem a kis- és középvállalkozásoknak is ki kell, illetve ki lehet alakítani egy testreszabott statisztikai információs-rendszert, ahhoz, hogy a gazdasági élet bonyolult folyamatát jellemezni tudják.
 


Ha a kis- és középvállalkozások vezetői kialakítják a mutatószámok megfelelő rendszerét, akkor a saját adataikat nemcsak csoportosítani tudják, hanem képesek lesznek objektív módon összehasonlítani a tevékenységük színteréül szolgáló iparág, valamint versenytársak adataival is.
A kis- és középvállalkozásoknak a statisztikai rendszerük kidolgozásához szükséges, illetve az ebből végrehajtott statisztikai elemzések kiindulópontjául szolgáló alapadatokat szervezett adatgyűjtés során nyerhetik. Alapadatokhoz a "legegyszerűbb" adminisztratív nyilvántartásokból juthatnak a kis- és középvállalkozások: a gazdasági szervezetek különféle, többnyire törvényekkel is szabályozott számviteli és adózási dokumentumai szolgálnak erre a célra.

Manapság igen hasznos ezen dokumentumok statisztikai hasznosítása, mivel jelentős költség-megtakarításokat tudnak realizálni a vállalkozások, ha tisztában vannak azzal, hogy saját tevékenységük eredménye hogyan alakult egy adott időszakban. Speciális előrejelzési módszerek segítségével azt is ki tudják mutatni, hogy milyen tendenciát fog követni a termelékenységük.

Azonban a fent említett dokumentum adatai csak speciális adathalmazt biztosítnak a vállalkozások vezetői számára, ezért szükség van egy szélesebb körű vizsgálatra is, mellyel egy még teljesebb képet kaphatnak a vállalkozásuk piaci helyzetéről, tevékenységéről.

Mielőtt a vállalkozások végrehajtanák az adatfelvételt, mindenképpen tisztázniuk kell, az adatfelvétel célját, a felvétel után következő munkafázisok tartalmát és menetét. Ha ezt nem teszik meg, akkor könnyen olyan adatok halmazát nyerik, melyek használhatatlanok lesznek a számukra, s ezáltal statisztikai hibát is elkövetnek, mely igen fontos része a mintavételnek, de erről bővebben majd egy későbbi tanulmányban térek ki részletesen.

Ezen problémát egy olyan tervezéssel lehet elkerülni, mely az adatfelvétel minden szakaszára kiterjed (adatgyűjtés, adatrögzítés- és tárolás, feldolgozás, elemzés, közlés). E tervezésnek fontos részét képezi a vállalkozások működésének színteréül szolgáló iparági adatok, a versenytársak és a társadalmi környezet alapadatainak körültekintő statisztikai leképezése.

Az adatgyűjtés során megismert alapadatokat a tervezés szakaszában meghatározott módon kell rögzíteni, melynek legegyszerűbb és legáltalánosabb formája a kérdőív, melyet a cég vezetőinek célszerű összeállítani szubjektív és objektív szempontok figyelembevételével, illetve célszerű külső szakértőket is bevonni a kérdőív kérdéseinek meghatározásához. Mindenképpen ügyelni kell arra is, hogy a kérdőívek kitöltése szakszerű módon történjen meg, ezért egy jól képzett, állandó szakmai stábot kell felkérni az adatfelvétel elvégzéséhez.

Az adatfelvétel gyakoriságát jelentősen befolyásolja a vállalkozások anyagi helyzete, mivel egy lekérdezés lehet egyszeri, ismétlődő és folyamatos, ami eltérő költségekkel jár. Annak meghatározása, hogy az adott típusok közül melyik milyen költséggel jár igen nehéz, mivel minden egyes lekérdezés nagyban függ a vállalkozás igényeitől, illetve az adatok elérhetőségének lehetőségeitől.

Az egyszeri adatfelvételek ún. keresztmetszeti adatok, melyek elemzésére az egyik legjobb és legáltalánosabb módszer a regresszió-számítás. Ezt a típust akkor célszerű alkalmazni, ha egy kkv új szereplőként kíván a piacra belépni, vagy egy projekt megvalósíthatóságát kívánja felmérni és az így megkapott elemzések a pályázat elkészítésének alapjául is szolgálhatnak. Az ismétlődő és folyamatos adatfelvételek idősoros (hosszmetszeti) vagy longitudinális adatokat eredményezhetnek, amelyeknél ügyelni kell a szezonalitás hatására is.

Ha az adatfelvétel módszertanát a kis- és középvállalkozások kialakították, célszerű eldönteni, hogy a statisztikai megfigyelés a sokaság mekkora részére terjed ki. A vállalkozások vezetőinek szintén jól meg kell fontolni, hogy a mintavételes eljárások közül melyiket alkalmazzák, ugyanis az egyes típusok használhatóság jelentősen függ a vállalkozások speciális igényeitől.

Utolsó frissités ( 2005-06-08 15:31 )





Share/Bookmark
 
< Előző   Következő >


Go to top of page Go to top of page
Vállalkozás Online Kövessen minket! Online névjegyek Cikk beküldése Link ajánlása Belépési adatok Kijelentkezés





Elfelejtette jelszavát
RSS
Vállalkozás-online.hu - Periodika
Ingyenesen letölthető dokumentumok vállalkozóknak
Üzleti könyvtár
Online névjegyek

Top 10 cikk
Friss comment
Friss cikkek
Nehéz üzlet a könyvvizsgálat és a könyvelés
A kötelező könyvvizsgálat értékhatárának emelkedése miatt a magyar könyvvizsgálók piacot veszítenek. Az ügyfelek minden papírmunkát a könyvelővel végeztetnek, akiknek így nem sok idejük marad az érdemi munkára. Üzleti szempontból ma nem biztos, hogy érdemes számviteli területen vállalkozást indítani. Rezsabek Angéla okleveles könyvvizsgálót kérdeztük a magyar könyvvizsgálók és a könyvelők helyzetéről.
 
Illúzió az ingyenes cégalapítás
Az ügyvédi irodák gyakorlatilag felfoghatók egy vállalkozásként is. Persze más szabályok vonatkoznak rájuk, ami jelenthet nagyobb szabadságot, de nagyobb veszélyt is. Az ingyenes cégalapítás természetesen egy marketingfogás, és valószínűleg tisztességtelen piaci magatartásként versenyjogi probléma lehet. dr. Klausmann Kornél ügyvédet kérdeztük az üzleti partnerségről, az ingyenes cégalapításról.
 
Szavazzon!
Ön vásárolt már infóterméket az internetről?
 
Friss K.V.
Vállalkozás indítása

Vállalkozás-online.hu - Periodika Ingyenesen letölthető dokumentumok vállalkozóknak Üzleti könyvtár Online névjegyek
| Címlap | Vállalkozás indítása | A vállalkozó | Marketing | E-business | Pénzügyek | Adózás | Jog | Menedzsment | Állás - Munka | Európai Unió | Üzleti etika | KKV e-Learning |