2019-10-18 06:54 |
 

 
    Vállalkozás Online a Twitter-en  Vállalkozás Online a Facebook-on  Vállalkozás Online a Facebook-on
Címlap arrow Üzleti etika arrow A magyar vállalatok etikai érzékenysége

Rovatok
Címlap
Vállalkozás indítása
A vállalkozó
Marketing
E-business
Pénzügyek
Adózás
Jog
Menedzsment
Állás - Munka
Európai Unió
Üzleti etika
KKV e-Learning
Letöltés
Névjegy
e-Tartalom
Hasznos linkek
KKV apró
Üzleti könyvtár
Üzleti K.V.
Cikk beküldése
Keresés
E-tanulmány - Hogyan vezessünk könyvelő irodát?
Hogyan vezessünk könyvelő irodát?

Ingyenesen letölthető e-tanulmány a Vállalkozás-online.hu regisztrált olvasóinak.

Ha már regisztrált, belépés után klikk ide.
Ha még nem, akkor ide.


Tovább...
 
Online tagok
Jelenleg 14 vendég van az oldalon.
A magyar vállalatok etikai érzékenysége Megosztom! Add a Startlaphoz Nyomtatás E-mail
Dr. Szegedi Krisztina   
2003-10-27 00:00
Alapítványi támogatással 129 kis-, illetve középvállalati tulajdonos/vezető, 80 nagyvállalati vezető és 84 nem üzleti szférában dolgozó személy megkérdezésére került sor. A kutatás egyik alapvető célkitűzése volt, az etika vállalaton belüli szerepének vizsgálata.
 
Többek között a következő fő kérdésekre kerestünk választ:

- Van-e létjogosultsága a vállalaton belüli etikai kérdéseknek?
- Milyen vállalati etikai irányzat tekinthető dominánsnak Magyarországon?
- Milyen jövőbeli tendencia várható az etika vállalaton belüli jelentőségét tekintve?
- Van- e különbség az etika vállalaton belüli szerepének megítélésénél a nagyvállalalati, a kisvállalati és a nem üzleti szféra véleményében?

Az etikai érzékenységről. Az etikai érzékenység kifejezés elsősorban személyekkel kapcsolatban jelenik meg az üzleti etikai irodalomban. A kifejezést az egyes szerzők különbözőképpen definiálják. A Journal of Business Ethics összefoglalta az elmúlt húsz év üzleti etikai kutatásainak sajátosságait, a folyóiratban megjelent cikkek alapján. Eszerint az etikai érzékenység három értelmezése terjedt el a témával foglalkozók körében:

1. egy személy azon felismerésének a képessége, hogy egy bizonyos helyzet etikai dilemmát jelent
2. a helyes cselekvés valószínűsége
3. az etikátlan magatartással szembeni intolerancia (Collins, 2000).

A vállalatok vonatkozásában a vállalati társadalmi felelősség témaköréhez kapcsolható a vállalati társadalmi érzékenység. A vállalati társadalmi felelősség irodalma arra összpontosított, hogy milyen kötelezettségei vannak a vállalatoknak a társadalmi környezettel szemben, viszont nem adott a menedzsment kezébe olyan eszközöket, amelyekkel a vállalat ezt meg tudná valósítani. A társadalmi érzékenység irodalma erre a hiányosságra való reakcióként fejlődött ki. A vállalat társadalmi érzékenysége a társadalmi nyomásokra való reagálás képességét jelenti.

Más megközelítésben viszont a vállalati társadalmi érzékenység nem válaszreakcióként jelenik meg, hanem sokkal inkább a vállalat kezdeményező szerepeként értelmezik. Ez az értelmezés átvezet a napjainkban aktuális "Corporate Citizenship" vállalati polgárság felfogáshoz. A "jó vállalati polgár" nemcsak a vállalat legális felelősségére koncentrál, hanem olyan cselekedetekre is, amelyek célja "a közösségi élet minőségének növelése aktív, participáción alapuló, szervezett részvétel útján". A vállalat magatartásának célja ezzel nem a pénzügyi teljesítmény növelése, ugyanakkor magatartása pozitív hatással lehet pénzügyi teljesítményére.

A kutatás eredménye. Az etika vállalaton belüli szerepének vizsgálata során arra a kérdésre kerestünk választ, hogy hogyan, és milyen intenzitással reagál az üzleti, illetve a nem üzleti szféra az etikai kérdésekre.

A megkérdezettek összesen 22 százaléka szerint nincs, vagy alig van érdeklődés az etikai kérdések iránt. A válaszolók 19 százalékának van ilyen irányú érdeklődése, de nincsenek elképzeléseik az intézkedések bevezetésére illetve a további teendőkre vonatkozóan. Közel 60 százalékuk tartja már ma is, vagy a jövőre nézve a sikeres vezetés feltételének a morális kérdések figyelembe vételét.

Annak ellenére, hogy a válaszadók jelentős része (18 %) szerint alig van érdeklődés a vállalati etikai kérdések iránt, mivel más problémák sürgetőbbek, a vélemények a jövőre vonatkozóan az etika vállalaton belüli szerepének növekedését prognosztizálják. "Az etikai kérdések figyelembe vétele egyre fontosabb lesz a jó vezetés számára". Akik nem látják versenytényezőnek a vállalati etikát, azok is a jövőbeli szerepének felértékelődésével értenek leginkább egyet, hiszen az összes válaszadó mintegy ötöde szerint a jövőben mindenképpen kénytelenek lesznek a vállalatok etikai kérdésekkel foglalkozni.

Az egyes vizsgálati csoportok egyetértési arányát elemezve megállapítható, hogy az etikai kérdések iránti érdeklődés hiánya a nagyvállalatok esetében a legkisebb (2,11 %) bizonyára azért, mert a kisvállalatok más jellegű problémáikat sokkal sürgetőbbnek ítélik meg. Ezzel szemben azoknak a kisvállalati vezetőknek, akiknek van ilyen irányú érdeklődése (9,86 %) megvannak a saját koncepciói is a további teendőket illetően.

A nem üzleti szférában dolgozókra az jellemző, hogy negatívabban ítélik meg a (5.88 %) a vállalati szféra hozzáállását az üzleti életben felmerülő etikai kérdésekhez, véleményük szerint nem igazán vannak konkrét elképzelései (16.99 %) az üzleti etikai problémák gyakorlati megoldására vonatkozóan.

Visszatérve a kifejtett vállalati etikai érzékenység fogalmához, összességében az integratív felfogás értelmében nem beszélhetünk etikai érzékenységről a hazai vállalati körben, viszont a hagyományos vállalatfelfogással jellemezhető etikai érzéketlenségről sem. Az etika jövőbeni vállalati szerepére vonatkozóan bíztató az előrejelzés, bár félő, hogy csak az instrumentalista felfogás értelmében.

Utolsó frissités ( 2009-01-07 12:29 )





Share/Bookmark
 
< Előző


Go to top of page Go to top of page
Vállalkozás Online Kövessen minket! Online névjegyek Cikk beküldése Link ajánlása Belépési adatok Kijelentkezés





Elfelejtette jelszavát
RSS
Vállalkozás-online.hu - Periodika
Ingyenesen letölthető dokumentumok vállalkozóknak
Üzleti könyvtár
Online névjegyek

Top 10 cikk
Friss comment
Friss cikkek
Nehéz üzlet a könyvvizsgálat és a könyvelés
A kötelező könyvvizsgálat értékhatárának emelkedése miatt a magyar könyvvizsgálók piacot veszítenek. Az ügyfelek minden papírmunkát a könyvelővel végeztetnek, akiknek így nem sok idejük marad az érdemi munkára. Üzleti szempontból ma nem biztos, hogy érdemes számviteli területen vállalkozást indítani. Rezsabek Angéla okleveles könyvvizsgálót kérdeztük a magyar könyvvizsgálók és a könyvelők helyzetéről.
 
Illúzió az ingyenes cégalapítás
Az ügyvédi irodák gyakorlatilag felfoghatók egy vállalkozásként is. Persze más szabályok vonatkoznak rájuk, ami jelenthet nagyobb szabadságot, de nagyobb veszélyt is. Az ingyenes cégalapítás természetesen egy marketingfogás, és valószínűleg tisztességtelen piaci magatartásként versenyjogi probléma lehet. dr. Klausmann Kornél ügyvédet kérdeztük az üzleti partnerségről, az ingyenes cégalapításról.
 
Szavazzon!
Ön vásárolt már infóterméket az internetről?
 
Friss K.V.
Vállalkozás indítása

Vállalkozás-online.hu - Periodika Ingyenesen letölthető dokumentumok vállalkozóknak Üzleti könyvtár Online névjegyek
| Címlap | Vállalkozás indítása | A vállalkozó | Marketing | E-business | Pénzügyek | Adózás | Jog | Menedzsment | Állás - Munka | Európai Unió | Üzleti etika | KKV e-Learning |