Jelentõs költséget csökkentene, mégsem használják a mindennapi üzletmenetben az internetes megoldásokat az európai KKV-k. Legfõbb oka, hogy a vállalkozók nem is ismerik eléggé a lehetõségeket.
A bizalmatlanság és az ismeretek hiánya a legfõbb ok, hogy a vállalkozások nem használnak olyan internetes lehetõségeket, mint az elektronikus számlázás, az e-kereskedelem, vagy a közösségi hitelezés. A cloud computing megoldásokról sokan nem is hallottak.
Az európai kis-, és középvállalkozások (KKV-k) nem használják ki a digitális világ elõnyeit - állítja az ACCA (Association of Chartered Certified Accountants) legfrissebb kutatása, amely ennek okaira is választ keresett. A világ legnagyobb pénzügyi és számviteli szakembereket tömörítõ szakmai szervezetének 2011 harmadik negyedévében végzett vizsgálata 661 európai válaszadó véleményét veszi figyelembe.
Az ACCA szerint négy informatikai megoldás és szolgáltatás játszhat kulcsszerepet a jövõbeni versenyképesség fenntartásában az európai kkv-k körében. Ezek az e-kereskedelem, e-számlázás, a közösségi hitelezés és az úgynevezett cloud computing.
A kutatásból kiderül, hogy a cloud computing - az interneten elérhetõ távoli szervereken futtatott programok - elõnyei és lehetõségei továbbra sem világosak a kis-, és középvállalkozásoknak. A válaszadók csaknem fele (48%) még csak nem is hallott a fogalomról.
Az elektronikus számlázás elterjedtsége az európai országok között szintén meglehetõsen alacsony. Becslések szerint évente a vállalkozások között megforduló számlák mindössze 5 százaléka kerül kizárólag elektronikusan kiszámlázásra. A magyarországi és a kelet-európai ACCA tagok a magas árat és az állami ösztönzés hiányát jelölték még meg gátló tényezõnek.
A Vállalkozás Online által megkérdezett szakértõk felhívták a figyelmet, hogy a magyar adókörnyezet sem nagyon támogatja az elektronikus számlázást. A magyar vállalkozók gyakran nem merik használni, mert félnek az adóellenõrzések retorzióitól.
A közösségi kölcsön, azaz a személyközi hitelezés az egyes személyek között közvetlenül, a klasszikus pénzintézetek közvetítése nélkül létrejövõ pénzügyi tranzakciók egy lehetõsége. Ez lehetõvé teszi, hogy a felek akár az interneten találjanak egymásra. A kis-, és középvállalkozások számára ez egészen egyedi finanszírozási lehetõség lehetne, azonban a felmérés egyértelmûen rámutat, hogy a válaszadók többsége (55%) még csak nem is hallott errõl a lehetõségrõl, ráadásul egyetlen szakértõt sem tudnának megnevezni, aki jártas lenne a témában.
Több mint másfél évtizede tart az internet hódítása, azonban a teljes európai kereskedelemnek alig 2 százalékát teszi ki az elektronikus kereskedelem. A felmérésben résztvevõk többsége a fogalommal ugyan tisztában van, azonban így is csak minden harmadik válaszadó (35%) érzi úgy, hogy kellõen jártas a témában.
A kutatás alapján az ACCA arra hívja fel a figyelmet, hogy a digitális megoldások elõnyeirõl jelenleg nem rendelkeznek elegendõ információval a KKV-k, ezért az oktatás és népszerûsítés kiemelt feladata lenne az érintetteknek.
További gát az ACCA szerint, hogy az online biztonság kérdése továbbra sincs tisztázva. A kutatásból kiderült, hogy a kisvállalkozások a legtöbb esetben továbbra is bizalmatlanok az elektronikus tranzakciókkal kapcsolatban, és még alapvetõ tévhitek fûzõdnek az internethez.
A kutatás rámutat, hogy a regionális különbségeket is figyelembe kell venni az ösztönzõ programok kidolgozásánál. Míg a skandináv országok szívesebben használják az elektronikus számlázást, addig ez a kelet-európai országokban még kevéssé elterjedt. Fontos lenne, hogy a késõbbi irányelvek kidolgozásakor a szakemberek - például a könyvelõk - véleményét is figyelembe vegyék.
"Az európai döntéshozóknak ideje felismerniük, hogy többet kell tenniük a KKV szektorban a digitális technológiák elterjedéséhez" - hívta fel a figyelmet Kateøina Bene¹ová, az ACCA Csehországért, Szlovákiáért és Magyarországért felelõs területi igazgatója. "A kisvállalatok bevonása és mobilizálása kulcsfontosságú tényezõ az európai versenyképesség fenntartásához. A bankoknak, a törvényalkotóknak, valamint az Európai Uniónak is kiemelt szerepe van a figyelemfelkeltésben."
|
nagy okosság, ezután mindenki vérp...
Ez király!
marketing - tudtommal a marketing má...
Jó ötlet! Hajrá!!!
Nekem nagyon tetszett! Nagyon jo, hog...
Na hát én nem félek... Mondjuk nem...
Akkor most leshetjük, mint a trafipa...