A kiskereskedő vállalkozások idei első feladata az új árazás hibátlan kiírása. Az átárazás ugyanakkor többet jelent: üzleti stratégiai eszköz. Az általános áfa kulcs mostani változásán túl négy különböző rendszeres árazási eset adódhat a gyakorlatban: a mindennap alacsony ár, a szezonvégi és a különleges alkalmak, regionális árazás, és az ároptimalizálás.
A 2012. január 1-vel életbelépett adóváltozások, az új 27%-os áfa kulcs, az ehhez és a téli kiárusításokhoz kapcsolódó ármódosítások kapcsán különös jelentősége van a gyors és pontos átárazásnak.
Az áruk átárazásának jelentősége megváltozott: a korábban pusztán a hibák korrigálására irányuló lépésből mára olyan stratégiai eszközzé vált, amellyel a kereskedők a forgalom növelését segítik elő. Az árváltoztatásokat gyakran regionális, a gyakori változásra építő, promóciós, szezonvégi kiárusítást, a kínálat megváltozását szolgáló stratégiák vagy éppen az adóváltozások indukálják. A kiskereskedelmi árazással és leltár menedzsmenttel foglalkozó szoftvervállalkozás, a SofTechnics szerint a megfelelően integrált ármenedzselési szoftver, hordozható számítógép és a mobilnyomtatás révén 25-40%-kal csökkenthetőek az árazási költségek.
„A későn vagy pontatlanul alkalmazott árcsökkentés - kihagyott eladási lehetőségek és a megnövekedett munkaerőköltség formájában - feleslegesen kerül milliókba a kiskereskedőknek. Az ilyen ármódosítás ráadásul azt a veszélyt is magában hordozza, hogy adott esetben jogszabályt sértenek, vagy az áru kifizetésével kapcsolatos visszaélésbe ütköznek” - figyelmeztet Halász Árpád, a Zebra Technologies regionális értékesítési vezetője.
A szakértő elmondása szerint, Európa nagy részén az általános árpolitikát az üzletláncok központjai alakítják, igazi jelentősége mégis az egyes üzletekben van. Ahhoz, hogy az árváltozások igazán hatékonyak legyenek, az egyes üzleteknek kell lépést tartania a változó marketing stratégiával és árakkal. A valós idejű mobil nyomtatók az árazási stratégia kialakítása és végrehajtása közötti időt rövidítik le töredékére. Ezek a nyomtatók nemcsak az árfeltüntetés hatékony eszközei, hanem a munkaerőköltség csökkentésére és a leárazások pontos követésére is megoldást jelentenek.
A gyakorlatban négy különböző rendszeres árazási igény merülhet fel - adott lánctól, üzlettől és termékektől függően. A mindennap alacsony ár rendszert indukál a leárazásból, mégpedig arra a megfontolásra építve, hogy a vásárlók mindig a legjobb árat keresik. Ez az agresszív stratégia folyamatos odafigyelést és az üzleten belüli 100%-osan pontos végrehajtást igényli.
A szezonvégi és a különleges alkalmakhoz kapcsolódó kiárusítások az éves eladások jelentős részét tehetik ki. Az üzleten belüli leárazás lehetősége erős fegyver a kiskereskedő kezében, de ha ezt például a sokak által kedvelt „piros filces - áthúzós” módszerrel teszi, ez nem garantálja a pontosságot, valamint nem is tekinthető költség- és humán erőforrás-hatékony megoldásnak.
Egyes helyeken a regionális árazás is széles körben elterjedt. A vásárlói szokások elemzésére építve egy üzletlánc központja dönthet úgy, hogy egyes régiókban a volumen veszélyeztetése nélkül a margin növelése érdekében árat emel, más régiókban viszont pontosan a volumen megtartása érdekében - akár a margint csökkentve is - árat mérsékel. Ebben az esetben is az árazási stratégia pontos és valós idejű megvalósítása a siker kulcsa.
Az ároptimalizálást végző szoftver alkalmazások pontosan meg tudják határozni az egyes áruk leárazásának optimális idejét és mértékét, akár még a földrajzi és demográfiai adatokat is képesek figyelembe venni. Természetesen azt nem tudják garantálni, hogy az egyes áruházakban valóban időben megtörténik az átárazás.
„Üzlettől esik el az a bolt, ahol az árak változtatása, az átcímkézés vagy a leárazások elvégzésére nem a megfelelő módszert választják, ráadásul az adótörvények megsértése jogi következményei is lehetnek.” – hívta fel a figyelmet Halász Árpád. A Zebra egyik partnere például kiszámolta, hogy korábban a kiárusításra történő előzetes felkészülés a kiárusítás teljes nyereségének 20 %-át vitte el. Ráadásul nemcsak pénzügyi értelemben érdemes a veszteséget nézni, hanem arra is gondolni kell, hogy a pontatlan leltár nyilvántartás vagy a munkatársak felesleges dolgoztatása mind-mind elszalasztott értékesítési alkalmat jelent. A szoftveres megoldások azt teszik lehetővé, hogy a kereskedők ténylegesen a vásárlókra tudjanak koncentrálni.
|
nagy okosság, ezután mindenki vérprof...
Ez király!
marketing - tudtommal a marketing már...
Jó ötlet! Hajrá!!!
Nekem nagyon tetszett! Nagyon jo, hog...
Na hát én nem félek... Mondjuk nem tu...
Akkor most leshetjük, mint a trafipax...