2019-10-18 06:55 |
 

 
    Vállalkozás Online a Twitter-en  Vállalkozás Online a Facebook-on  Vállalkozás Online a Facebook-on
Címlap arrow Üzleti etika arrow Az etikai teljesítmény mérése

Rovatok
Címlap
Vállalkozás indítása
A vállalkozó
Marketing
E-business
Pénzügyek
Adózás
Jog
Menedzsment
Állás - Munka
Európai Unió
Üzleti etika
KKV e-Learning
Letöltés
Névjegy
e-Tartalom
Hasznos linkek
KKV apró
Üzleti könyvtár
Üzleti K.V.
Cikk beküldése
Keresés
E-tanulmány - Hogyan vezessünk könyvelő irodát?
Hogyan vezessünk könyvelő irodát?

Ingyenesen letölthető e-tanulmány a Vállalkozás-online.hu regisztrált olvasóinak.

Ha már regisztrált, belépés után klikk ide.
Ha még nem, akkor ide.


Tovább...
 
Online tagok
Jelenleg 14 vendég van az oldalon.
Az etikai teljesítmény mérése Megosztom! Add a Startlaphoz Nyomtatás E-mail
Dr. Szegedi Krisztina   
2004-03-11 00:00
Az etikai vállalalatértékelés a vállalatok etikai szempontból történő értékelését jelenti, megkülönböztetve az egyéb gazdasági és pénzügyi értékeléstől. Az etikai értékelés nem helyettesítheti a gazdasági és pénzügyi értékelést, hanem kiegészítheti azt. Az értékelés döntési kritériumként szolgálhat különböző gazdasági aktorok számára, mint a munkavállalók, fogyasztók, befektetők. Az értékelés tárgya a vállalat, mint egész, nemcsak egyes termékei, szolgáltatásai vagy személyek (például a vállalatvezetés).
 
A vállalatok etikai értékelésének eszközei lehetnek a következők:

- Vállalati tesztek. A vállalati tesztek a vállalatot független oldalról, felkérés nélkül, bizonyos kritériumok alapján megvizsgálják és értékelik, abból a szempontból, hogy a kiválasztott területeken mennyiben cselekszik társadalmilag és ökológiailag felelősen. A nyert információkat sűrített formában nyilvánosságra hozzák, és ezzel a különböző piaci partnereknek számára segítségül szolgál a döntéseknél. Az etikai vállalati tesztek különböző kritériumok alapján értékelik a vállalatokat. Híres példa a Shopping for a Better World kritériumrendszere. A legtöbb vállalati teszt alapja a fenntarthatóság (sustainability) jövőképe. Általában olyan szempontokat vizsgálnak, hogy a cég támogat-e jótékonysági akciókat, van-e pénze fegyverügyletben, nukleáris energiában, milyen a viszonya a faji kérdésekhez, a kisebbségekhez, a gyermekmunkához, a környezetvédelemhez, az állatkísérletekhez, épít-e lakást a dolgozóknak, támogatja-e a helyi önkormányzatot, hogyan bánik a nőkkel, az idősekkel. A táblázatok sokszor nem mondanak átfogó ítéletet, a végleges minősítést meghagyják a fogyasztónak, vagy a befektetőnek.

- Indexek. Az indexek a pénzügyi mutatók analógiájára olyan mutatószámokat jelentenek, amelyek célja a vállalatok etikai teljesítményének megragadása. Ezek megjelenítik az etikai audit eredményeit és illeszkednek a vállalati teljesítménymutatók rendszerébe. Többek között Magyarországon is fejlesztettek ki ilyen mutatószámokat.

- Társadalmi jelentés (Social Report), Etikai Számviteli Beszámoló (Ethical Accounting Statements). Az 1980-as évek végén jelentek meg olyan etikai rendszerek, amelyeket egy-egy élenjáró vállalat részére dolgoztak ki. A Ben &Jerry's 1998-ban vezette be az éves társadalmi jelentést (Social Report), amely az érintettekkel való interjúkra alapozva értékelte a vállalat etikai teljesítményét. A The Body Shop Társadalmi Auditja (Social Audit) már külső értékelést jelentett. Az érintettek aktív együttműködése adta az Sbn Bank Etikai Számviteli Beszámolójának (Ethical Accounting Statements) az alapját.

- Társadalmi/ ökológiai/etikai mérlegek. Az etikai auditok módszertani megalapozása érdekében megjelent a társadalmi, ökológiai, illetve etikai mérlegek kidolgozásának igénye. Ezek adott időszakra vonatkozóan a vállalati tettek érintettekre való hatásait összegzik. Az etikai mérleg a társadalmi legitimitás egyéb szempontjainak figyelembe vétele miatt átfogóbb lehet, mint a társadalmi illetve az ökomérleg.

Az előbbiekben említett vállalati példák a SEAAR mozgalom (Social and Ethical Accounting, Auditing and Reporting) sikerességét bizonyítják, ahol számos esetben átfogó legitimitást sikerült elérni az érintetekkel való párbeszéd révén. A SEAAR német és francia ellenpéldája, a társadalmi mérlegek ezzel szemben inkább megrekedtek egyfajta technokrata könyvelői mentalitás szintjén, aminek következményeként nem igazán tudtak teret hódítani a vállalati gyakorlatban.

A vállalati etikai teljesítmény értékelésében a következő fejlődési szakaszt a szabványok kidolgozása és alkalmazása jelentette. Az etikai kritériumok szerinti értékelés alapjául egyre inkább azok a struktúrák, folyamatok szolgálnak, amelyek a konfliktusok legitim megoldását lehetővé teszik.

Utolsó frissités ( 2009-01-07 12:28 )





Share/Bookmark
 
Következő >


Go to top of page Go to top of page
Vállalkozás Online Kövessen minket! Online névjegyek Cikk beküldése Link ajánlása Belépési adatok Kijelentkezés





Elfelejtette jelszavát
RSS
Vállalkozás-online.hu - Periodika
Ingyenesen letölthető dokumentumok vállalkozóknak
Üzleti könyvtár
Online névjegyek

Top 10 cikk
Friss comment
Friss cikkek
Nehéz üzlet a könyvvizsgálat és a könyvelés
A kötelező könyvvizsgálat értékhatárának emelkedése miatt a magyar könyvvizsgálók piacot veszítenek. Az ügyfelek minden papírmunkát a könyvelővel végeztetnek, akiknek így nem sok idejük marad az érdemi munkára. Üzleti szempontból ma nem biztos, hogy érdemes számviteli területen vállalkozást indítani. Rezsabek Angéla okleveles könyvvizsgálót kérdeztük a magyar könyvvizsgálók és a könyvelők helyzetéről.
 
Illúzió az ingyenes cégalapítás
Az ügyvédi irodák gyakorlatilag felfoghatók egy vállalkozásként is. Persze más szabályok vonatkoznak rájuk, ami jelenthet nagyobb szabadságot, de nagyobb veszélyt is. Az ingyenes cégalapítás természetesen egy marketingfogás, és valószínűleg tisztességtelen piaci magatartásként versenyjogi probléma lehet. dr. Klausmann Kornél ügyvédet kérdeztük az üzleti partnerségről, az ingyenes cégalapításról.
 
Szavazzon!
Ön vásárolt már infóterméket az internetről?
 
Friss K.V.
Vállalkozás indítása

Vállalkozás-online.hu - Periodika Ingyenesen letölthető dokumentumok vállalkozóknak Üzleti könyvtár Online névjegyek
| Címlap | Vállalkozás indítása | A vállalkozó | Marketing | E-business | Pénzügyek | Adózás | Jog | Menedzsment | Állás - Munka | Európai Unió | Üzleti etika | KKV e-Learning |