Magyarországon is elindultak a crowdfunding-ra, azaz a közösségi finanszírozásra épülõ vállalkozások. Az új modellel ötletek és kreatív projektek finanszírozását lehet megoldani. A magyar startup-ok amerikai példákból merítenek ihletet.
Több olyan internetes vállalkozás kezdte meg mûködését az elmúlt idõszakban Magyarországon, amely az úgynevezett közösségi finanszírozásra, a crowdfundingra épül. Egy új internetes jelenségrõl van szó, amely világszerte mind nagyobb szerepet kap a kreatív ötletek és a mûvészi projektek megvalósításában. 2009 óta annyira divatos lett a modell, hogy számos kezdõ vállalkozó és mûvész lát elindulási, bemutatkozási, befutási lehetõséget a közösségiprojekt-oldalakban.
Ez a finanszírozási forma bárkinek lehetõséget nyújt arra, hogy kreatív ötlete megvalósításához támogatókat találjon, legyen szó például könyvkiadásról, lemezmegjelentetésrõl, dokumentumfilmrõl, zenekari turnéról vagy új termék kifejlesztésérõl. Az elképzelések bemutatatása, illetve a projektvázlatok alapján a felhasználók eldönthetik, hogy támogatják-e az ötletgazdákat. A közösségi oldalakon meghirdetett kezdeményezések sikere az ismerõsök aktivitásán múlik, egy-egy jó elképzelése már néhány száz támogatóval is komoly sikert érhet el.
A másfél éve mûködõ elsõ hazai, nyílt közösségi innovációs mûhelyt, a creativeselector.hu-t az amerikai indiegogo.com és a kickstarter.com mintájára fejlesztették ki - tájékoztatta az MTI-Presst a Creative Selector csapata. Üzleti partnerükkel, egy nagy bankkal kötöttek együttmûködést, hogy a tranzakciók biztonságosabbak, gyorsabbak és olcsóbbak legyenek.
Az oldalon jelenleg négy ötlet megvalósításához keresnek támogatókat. Bioszappan-készítõ segédkönyv, nõk számára tervezett szék, kutyának és gazdájának való ékszer, illetve kiegészítõ kollekció, valamint egy érdekes stresszkezelõ eszköz, az úgynevezett Orditronic megvalósítását támogathatja az oldal közössége. (Az Ordotronicba teljes erõvel beleordíthatunk, a külvilág nem hallja meg üvöltésünket.)
Mozgósíthatja a civil támogatói szférát A január végén elindított indulj.be fejlesztõi - közlésük szerint - a sikeresen mûködõ amerikai kickstarter.com mûködési modelljét gondolták újra.
Az elmúlt három évben a Kickstarter már tízezer projektet valósított meg. A január közepétõl mûködõ magyar oldalra hetente több elképzelés jelentkezését várják. Az ötletek megvalósítását legkevesebb ötszáz forint adományösszeggel lehet támogatni. "Közel 300 lájkolónk mellett már majdnem 30-an támogattátok valamelyik projekt megvalósulását!" - olvasható a közösségi honlap facebookos oldalán.
A tervek között találhatunk több érdekességet, például az Õstermelõ 2.0 elnevezésû mobilalkalmazást, amely a lokális vásárlási lehetõségeket adaptálja okostelefonra, vagy a fiatalokból álló Our Hostil metálzenekart, amely elsõ stúdióalbumának elkészítéséhez várja az oldal közösségének segítségét.
Tavaly év végén Andrew G. Vajna védnökségével, a Magyar Telekom, valamint a Színház- és Filmmûvészeti Egyetem támogatásával indult el a WEBSE - a websorozatok gyûjtõhelye. A szakmai közösségi finanszírozásra épülõ oldal a filmek és a websorozatok megvalósítására gyûjt adományokat. A filmtámogatás összeomlása után sok hazai alkotó fordul a közösségi finanszírozás mûfaja felé. A WEBSE közössége a sorozatok és a filmek támogatása mellett a média szakmai közösségi bázisának szerepét is be kívánja tölteni.
Ugyancsak januárban indult a kezdheted.hu. Az oldalon kilenc kategóriában lehet kreatív ötletekkel pályázni részletes projektleírással, megvalósítási ütemtervvel és költségvetéssel. Az elképzelések három lépcsõs szûrõn mennek keresztül, aminek keretében a portál mûködtetõi megvizsgálják például a kivitelezhetõséget, a projekthez kért összegnek és az adománygyûjtés idejének arányát. A honlapon egyszer használatos öltönyre, bárhol és bármikor Iphone-hoz csatlakoztatható nyomtatóra, közösségi tûzfalfelújításra és számos érdekes vállalkozás megvalósítására adakozhat a közösség.
Miközben a gazdasági válság elsõ hulláma óta a kultúrára szánt állami támogatások csökkentek, a crowdfunding módszerén alapuló rendszer mozgósíthatja és összefoghatja a civil támogatói szférát.
|
nagy okosság, ezután mindenki vérp...
Ez király!
marketing - tudtommal a marketing má...
Jó ötlet! Hajrá!!!
Nekem nagyon tetszett! Nagyon jo, hog...
Na hát én nem félek... Mondjuk nem...
Akkor most leshetjük, mint a trafipa...