Ezek után már nem meglepő, hogy milyen sok eBay sikerről szóló könyv és weblap
született a pár rendkívül gyors pénzkeresést hirdetve. Bár ezek milliókkal
kecsegtetnek csupán néhány hét leforgása alatt, az igazság az, hogy mint minden
vállalkozás esetében, egy eBay üzlet is számos erőfeszítést és figyelmes tervezést
kíván meg tőlünk a siker érdekében.
Ebben (és a kapcsolódó) a cikkünkben azt kívánjuk bemutatni, hogyan indíthatunk
nyereséges vállalkozást az eBay rendszerét felhasználva. Végigvesszük azokat
a lényegi dolgokat, melyek ismerete elengedhetetlenül szükséges, valamint
hasznos segítséget nyújtunk az induláshoz.
Mi is lényegében az eBay? Az eBay egy online aukciós honlap,
ahol bárki értékesítheti eladó dolgait a legmagasabb árajánlatot tevőnek.
A rendszer 1995-ben indult és mára a világ egyik legismertebb honlapjává vált.
Működését tekintve a hagyományos aukcióhoz hasonlít, azaz a legmagasabb árajánlatot
tevő veheti meg a terméket. A rendszerhez való csatlakozás díjtalan és ingyenesen
tudunk böngészni és vásárolni is.
Hogyan működik? Az eladó meghirdeti egy űrlapon az árucikket
megadva az aukció érvényességi idejét is, mely általában hét nap, majd az
ajánlattevő annyiszor teheti meg licitjét, amennyiszer csak akarja. Az időszak
végén a nyertes ajánlattevő elküldi az ellenértéket az eladónak, az eladó
pedig elküldi a terméket a vevőnek.
Mindenegyes licit szerződéskötésnek minősül, ami azt jelenti, hogy nem lehet
egykönnyen kihátrálni egy ajánlattételből, és ha megnyertünk egy licitet ki
is kell azt fizetnünk, az eladó pedig köteles elküldeni a terméket, ha megkapta
az ellenértékét.
Jóllehet az eBay-re, mint óriási bolhapiacra tekintenek az emberek, és valójában
a legtöbb árucikk a piaci ár alatt kél el, a nagyobb horderejű ügyletek pedig
nem jellemzőek, azonban elmondható, hogy mind az eladók mind pedig a vevők
jó üzletet tudnak kötni.
Az árverés Az ajánlattevő egy úgynevezett "Proxy Bidding" rendszert
használva teheti meg ajánlatát, melynek összege magasabb a legmagasabb ajánlatnál.
Nézzük meg egy példán keresztül, hogyan is működik ez:
Valaki áruba bocsátja rádióját 1$ kezdőáron, és 20 centes liciteket
rendel hozzá. Az A jelű vásárló maximális licitjét 3$-ban határozza meg
- jelenleg ő a legnagyobb licitáló - és így a leadott érvényes ajánlat
1$. A B jelű vásárló 2$ licitárat adott meg a rádióra, de mivel ez nem
magasabb, mint az A vásárló értékhatára (3$), A még mindig nyeri az árverést,
csak a pillanatnyi ár megy fel 2$-ra, azaz a B vásárló által megadott
értékre. Mindezek után a B vásárló elhatározása szerint 4$-ra emeli a
licit határát. Ezzel ő lett a legmagasabb licitáló, így a következő licit
összege magasabb lesz az A vásárló maximális licitjénél. Ezzel a rádió
ára 3,20$-ra emelkedik.
Tehát, ha 10$ licitmaximumot állítunk be egy olyan árucikkre, aminek a
kikiáltási ára 1$, csak akkor válik valaki más a legmagasabb licitálóvá,
ha 10$-nál magasabb licitmaximumot állít be, ami azt jelenti, hogy 1$
és 10$ között mindaddig mi vagyunk a nyerő bármelyik összeggel. |
Nem szabad elfelejtenünk, hogy a licitár nem tartalmazza a postaköltséget
- kivéve, ha azt külön kiemelik. A szállítás költségeiről az eladó külön információkat
ad meg, mely természetesen több paramétertől függ. Vannak olyan aukciók, mely
során azt is kiköthetik, hogy az ajánlat mely ország vevőire vonatkozik.
Buy It Now Amennyiben az eladó a termékét adott áron szeretné eladni,
beállíthat egy úgynevezett "By It Now" árat is. Ezzel lehetővé válik a vevők
számára, hogy kvázi azonnal megnyerjék az aukciót, mindenféle licitálás nélkül,
de ez az opció eltűnik, mihelyst érkezik rá egy normál licit.
Például, ha el szeretnénk adni televíziónkat 60$ áron, beállíthatjuk
"Buy It Now" azonnali árnak is. Ha erre az ajánlatra érkezik egy magasabb
normál licit, az ár bármennyire is felmehet, de ha valaki a "Buy It Now"
linkre kattint előbb, a televízió az adott áron fog elkelni. |
Azonban, ha a "Buy It Now" opciót nem az árra, hanem a termékre vonatkozóan
adjuk meg, a vevők nem adhatnak le licitet, csak az adott áron vásárolhatnak.
Természetesen ilyenkor óvakodni kell attól, hogy nehogy túl magas árat adjunk
meg.
Rezervációs ár A rezervációs ár az a minimum ár, amely alatt az árucikket
nem lehet eladni. Ezt az árat a vevők nem láthatják, csak annyi jelenik meg
a számukra, hogy a jelenlegi ár alacsonyabb a rezervációs árnál. Amennyiben
az ár a rezervációs ár alatt marad, az árucikket nem adják el, de lehetőség
van újabb küszöbérték megadására, de költséggel jár.
Például, ha el szeretnénk adni egy erősítő rendszert, és 70$ alatt
nem szeretnénk, hogy eladjuk, akkor rezervációs árnak 70$-t kell megadnunk.
Az árucikk csak akkor fog eladásra kerülni, ha a licitár az értékhatár
felé emelkedik; ha alatta marad dönthetünk arról, hogy megpróbáljuk-e
újra eladni az erősítőnket. |
A fizetés Az eBay tranzakciók pénzügyi rendezése az eladó és a vevő
között történik. Mivel az aukció nyertese és az eladó között szerződés jön
létre, a vevő nem határozhat egyszerűen csak úgy, hogy nem fizet az árucikkért.
Természetesen több fizetési mód közt is választhat a vevő - csekk, banki átutalás,
készpénzutalvánnyal, vagy valamilyen elektronikus fizetési rendszeren keresztül
-, bár nem minden eladó fogad el minden fizetési módot.
A leggyakrabban használt elektronikus fizetési rendszer az eBay-n az úgynevezett
PayPal, mely lehetővé teszi az elektronikus fizetések küldését és fogadását
felhasználva betéti- vagy hitelkártyánkat egy bizonyos díj ellenében.
Valójában az eBay egész rendszerében talán a PayPal a legelterjedtebb fizetési
mód, mivel biztonságosabb és gyorsabb, mint a többi, valamint könnyebb vele
elrendezi a nemzetközi fizetéseket is.
Példa a PayPal használatára: Vevőként szeretnénk fizetni egy áruért
40$ összeget. Regisztráljuk magunkat a PayPal rendszerében, és felhasználva
hitelkártyánkat 40$-t adunk PayPal számlánkhoz (egy bizonyos jutalék ellenében),
melyet aztán a rendszer elküld az eladó számlájára. Miután az eladó megkapta
az összeget PayPal számláján, felhasználhatja azt saját fizetéseire, vagy
átutaltathatja saját bankszámlájára vagy hitelkártyájára (de ekkor is
jutalékot kell fizetni). |
Mivel a PayPal az eBay tulajdona, ezért igen rámenősen ajánlja a felhasználóknak,
holott két másik fizetési lehetőség rendelkezésünkre áll - a Fastpay és a
Nochex - igaz csak az Egyesült Királyságban.
Értékelés Azért, hogy a felhasználókat megvédjék a rossz fizetőktől
és eladóktól, az eBay-n működik egy visszacsatolási rendszer, melyben minden
egyes tranzakció után az eladó és a vevő pozitív, negatív vagy éppen semleges
megjegyzést hagyhat a másik félre vonatkozóan. Ez lehetővé teszi a számunkra,
hogy lássuk mennyi vásárlást vagy eladást realizált az adott felhasználó,
és megnézhetjük a többi felhasználó által adott értékeléseket is. Így könnyebben
eldönthetjük, hogy vajon megbízható-e a felhasználó.
Példaképpen nézzük az alábbit:
eBay felhasználói név: |
CDbolt26 |
Értékelése: 1 |
áruazonosító szám: |
1234567890 |
pozitív - időben fizetett |
áruazonosító szám: |
1234567891 |
pozitív - jó vele üzletet kötni |
áruazonosító szám: |
1234567892 |
negatív - túl sokára fizetett |
|
Mivel az értékelésünk mindenki számára látható, mind eladóként, mind pedig
vevőként gyors és megbízható szolgáltatást kell nyújtanunk: mihelyst megérkezett
az ellenérték postázzuk az árut, és minél előbb fizessünk. Negatív értékeléssel
eBay vállalkozást működtetni jóformán lehetetlen, hiszen senki sem akar majd
velünk üzletet kötni, ha megbízhatatlannak találnak.
nagy okosság, ezután mindenki vérp...
Ez király!
marketing - tudtommal a marketing má...
Jó ötlet! Hajrá!!!
Nekem nagyon tetszett! Nagyon jo, hog...
Na hát én nem félek... Mondjuk nem...
Akkor most leshetjük, mint a trafipa...