Sok vállalkozás egyik alapvetõ marketing hibája, hogy túlságosan
szélesre veszi a célközönségét. Persze ma már tudom, hogy mi van e mögött: a
szegényes marketing miatt azt remélik, hogy talán statisztikai alapon bejön
pár ügyfél. És emiatt nem is merik szûkebbre venni a hálót, hiszen az a statisztikai
alapot rontaná.
Ez a gondolkodásmód sajnos hibás, még akkor is, ha a cég azt hiszi, hogy õ már
leszûkítette a célközönségét. Miért? Az "Aki sokat markol, keveset fog"
elve itt is mûködik, és aki precízen határozza meg a célpiacát, az annak ellenére,
hogy szûkít, nagyobb bevételre számíthat, azt is megmutatom, hogy hogyan.
A webdesignernek is érdemes tovább fókuszálnia, csak hogy pár szempontot mutassak:
Demográfia
Vajon könnyebb lenne a helyi cégeket kiszolgálni, mint azokat, akik 100 km-rel
dolgoznak arrébb? Tudom, a web nem ismer határokat, de a személyes kapcsolat
bizalma igen.
Vajon milyen iparág lenne a jó célpiac? Pénzügy, gyártás, telekommunikáció,
szolgáltató, logisztikai cégek, kis boltok?
Mekkora cégrõl beszélünk alkalmazottak számát és bevételt tekintve?
Ezek azok a kérdések, amik segítenek behatárolni a célpiacot, hogy ez alapján
pl. le tudjuk õket válogatni egy adatbázisból. Ha demográfiai szempontból nincs
jól meghatározva, hogy ki a célpiacunk (akár a termékeidre, szolgáltatásaidra
külön-külön lebontva), akkor már el se kezdj marketingezni, mert túl széles
réteget érnél el.
Pszichográfia
Ez egyel nehezebb feladat, de annál hatásosabb eredménye lesz:
A célközönségnek milyen közös problémájára kínálunk mi megoldást? Milyen ígéretet,
eredményt várnak el vagy remélnek a vásárlástól, az együttmûködéstõl? Hol tájékozódnak
ezzel kapcsolatban? Milyen médiákat fogyasztanak?
Ezek azok a kérdések, amik segítenek a reklámodat megfogalmazni, hiszen abban
a fent megismert problémákat, elõnyöket kommunikálva sokkal jobban meg tudjuk
szerezni a célközönség figyelmét.
Így ha demográfiai és pszichográfiai szempontból már jól körülírtad a célközönségedet,
akkor szép elõrelépéshez gratulálhatsz magadnak. De ez még mindig nem elég egy
jó marketingesnek!
Egy lépést elõre a pontosabb célzáshoz
"És ki az ideális vevõd, mi jellemzõ rá?" - faggattam tovább webdesigner
barátunkat.
Erre végre beindult a fantáziája: "nyitott cégvezetõ, jól menõ vállalat,
jól fizet, nem hõköl vissza egy sokszázezres árajánlattól, nem az ár az elsõ
szempontja, volt már weboldala, de abban csalódott vagy nem hoz pénzt, stb,
stb."
Végre. Ezt akartam hallani.
Tõled is ezt akarom hallani
Ki az ideális vevõd? Kik azok, akikbõl sokat szeretnél?
Van egy homlokracsapós alapelvem a számodra: amíg nem tudod, hogy ki a céged
számára az ideális vevõ, amíg nem tudod pontosan körülírni demográfiai és pszichográfiai
szempontból, addig nem is tudsz olyan marketinget folytatni, ami pontosan ezt
az ideális vevõt fogja vonzani.
Ez egy kicsit bonyolult mondat így elsõre, de nagyon fontos, megpróbálom egyszerûbben
megfogalmazni: Amíg Te sem tudod, hogy ki az ideális vevõd, addig kicsi az esélyed,
hogy megfogjad!
Éppen ezért a marketing egyik legfontosabb feladata meghatározni, körülírni,
hogy ki ez a titokzatos ideális vevõ.
Ok, körülírtam. És most?
Ha tudod, ki õ, akkor azt is fogod tudni, hogy hogyan, milyen kommunikációs
csatornán keresztül érhetõ el. Azaz tudni fogod, hogy a marketing üzenetedet
hogyan juttasd el hozzá. Kisebb lesz a marketing költésed, hiszen nem adsz ki
pénzt olyan csatornákra, amik nem az ideális vevõidet érik el a leghatékonyabban.
Ha tudod, hogy ki õ, szinte nevén tudod nevezni, tudod, hogy milyen problémák
gyötrik, milyen megoldást remél, milyen szavakat használ, amikor errõl beszél,
akkor semmi mást nem kell tenned, csak ezt visszamondani neki a reklámjaidban.
Akkor már nem úgy fognak hangozni a reklámjaid, hogy "irodaház takarítás",
hanem úgy, hogy "Szeretné, ha az irodájában is olyan lenne a levegõ, mint
egy osztrák sípályán? Por-, pollen- és atkamentesítõ irodatakarítás az allergiára
hajlamosak számára"
Mindenkihez szólni unalmas és nem hatékony: az általános, "senkit nem bántunk
meg, nem zárunk ki" típusú marketing szövegek mára hatásukat vesztették.
Lehet, hogy szûkebb közönséghez fogsz mostantól szólni, de számukra Te leszel
az, aki végre pont azt reklámozza, amire õk már régóta vártak!
Forrás: ingyenes kkv Marketing Magazin (
www.MarketingCommando.hu)
nagy okosság, ezután mindenki vérp...
Ez király!
marketing - tudtommal a marketing má...
Jó ötlet! Hajrá!!!
Nekem nagyon tetszett! Nagyon jo, hog...
Na hát én nem félek... Mondjuk nem...
Akkor most leshetjük, mint a trafipa...