2017-07-21 02:32 | Vállalkozás-online.hu - vállalkozás működtetése
 

 
    Vállalkozás Online a Twitter-en  Vállalkozás Online a Facebook-on  Vállalkozás Online a Facebook-on
Címlap

Rovatok
Címlap
Vállalkozás indítása
A vállalkozó
Marketing
E-business
Pénzügyek
Adózás
Jog
Menedzsment
Állás - Munka
Európai Unió
Üzleti etika
KKV e-Learning
Szolgáltatások
Letöltés
Névjegy
e-Tartalom
Hasznos linkek
KKV apró
Üzleti könyvtár
Üzleti K.V.
Cikk beküldése
Keresés
Aktuális
Ingyenes e-book
Vállalkozás alapítása - gyakorlati tanácsok kezdőknek

Ingyenesen letölthető e-book a Vállalkozás-online.hu regisztrált olvasóinak.

Ha már regisztrált, belépés után klikk ide.
Ha még nem, akkor ide.


Tovább...
 
Online tagok
Kína új netkirálya – Jack Ma története Megosztom! Add a Startlaphoz Nyomtatás E-mail
Vállalkozás-online   
2005-09-16 14:51

Kína új netkirálya – Jack Ma története1995-ben Jack Ma az USA-ba utazott, hogy segítsen egy kínai vállalkozásnak adósságot behajtani, amivel az egyik üzlettársa tartozott. Jack Ma állítása szerint, amikor elment az adott üzletember házába, akkor megfenyegették, és fogva tartották. Csak azzal a feltétellel engedték el, hogy egy internetes vállalkozást alapít Kínában, bár fogalma sem volt, mi is az az Internet.

Minden amit Jack Ma-ról hallani lehet valószínűtlennek tűnik. Manapság azonban valószínűleg ő Kína legügyesebb technológiai vállalkozója. A Yahoo-val augusztus elején kötött üzlete a vállalatát, az Alibaba.com-ot a legnagyobb internetes vállalkozásává tette Kínában, ahol az internethasználat hatalmas léptékben fejlődik.

Amíg a Microsoft, a Google és az eBay terjeszkedni próbál Kínában, addig a Yahoo az eddigi legnagyobb beruházást eszközölte ezen a területen, amikor 1,7 milliárd dollárt fektetett az Alibaba.com-ba és alapítójába.

Nem egy technológiai beállítottságú ember Jack Ma mindössze 40 éves, aki angoltanárként kezdte pályafutását. Mostanára azonban az Intenet nagyapjának szólítják Kínában, annak ellenére, hogy állítása szerint nem tud sokkal többet a számítógépektől, minthogy hogyan kell levelezni.

Mind az irigyei, mind a becsmérlői egyetértenek abban, hogy okos üzletember, hozzáértő marketinges, aki vonzza a külföldi tőkét.

Azt azonban kevesen várták, hogy olyan üzletet valósít meg, amely a vállalkozása értékét 4 milliárd dollárra emeli fel. A Yahoo augusztus 11-én bejelentette, hogy 1 milliárd dollárt fektet abba a magáncégbe, amely az alibaba.com-ot (egy B2B aukciós honlapot, amely kínai árukat kínál világpiacra) valamint a Taobao.com-ot (egy aukciós oldalt, ami Kínában az eBay erős riválisa) üzemelteti.

Az Alibaba 40 százalékos részesedéséért a Yahoo abba is beleegyezett, hogy a 700 millió dollárt érő Yahoo China ellenőrzését átadja, nagyban bízva Ma-ban és menedzsmentjében.

Bankárok állítása szerint nagyszerű húzás volt Ma részéről, hogy az eBay-t kijátszotta a Yahoo ellen, ugyanis a Yahoo üzletben résztvevő bankárok szerint mindkettő érdeklődött az Alibaba.com felől az elmúlt hónapokban.

Az évek során ez a szikár, pimasz mosolyú, ugyanakkor bölcs ember újra meg újra meglepte a kételkedőket. Előszeretettel használ szójátékokat, ravasz marketinget és éles beszédet. Tétovázás nélkül kijelenti, hogy a vállalata el fogja söpörni az olyan versenytársait, mint pl. az eBay. A kritikusai erre úgy vágtak vissza, hogy kijelentették, a 46 millió dollár bevételű Alibaba.com inkább marketing trükk, mintsem tényleges értékű vállalat.

Mindenesetre Ma az egyik legnagyobb hatalommal rendelkező vezérigazgató Kínában. Ennek eléréséhez azonban nem volt szüksége részvénykibocsátásra.

Ellenben meggyőzte a Goldman Sachs japán befektetési bankot, valamint a Yahoo-t hogy támogassa az 1999-ben a lakásán alapított vállalatát, segítve ezáltal, hogy változatos netes konglomerátummá váljon, amely keresési, e-mail funkciókat, és elektronikus fizetési szolgáltatást kínál aukciókkal együtt.

Megértést keresve A Shanghai-tól két órányira délre fekvő Hangzhou-i Alibaba.com központban Ma nemrég arról beszélt, hogyan győzte le a nyugatiakat és a Yahoo-t.

Elmondása szerint sok ember nem érti meg az Alibaba.com-ot. A B2B működés vonatkozásában hozzátette: Az USA-ban azért ment csődbe több vállalat is, mert a nagy vállalatokra koncentráltak. Az Alibaba a kis és középvállalkozásokra összpontosít. Segítenek nekik pénzt csinálni.

Jack Ma Hangzhou-ban nőtt fel, az angolt a Voice of America című rádióadás hallgatása közben tanulta meg. Fél hatkor kelt, hogy a látványos West Lake-nél idegenvezetés közben gyakorolja a nyelvet.

A Hanzhou Teacher’s Institute felvételi vizsgáját csak harmadik próbálkozásra sikerült letennie. Az iskolában kitűnt angoltudásával, 1988-ban végzett, és további öt évet tanított az intézményben.

Azonban tanítás közben is vállalkozói ambíciói voltak. Alapított egy fordítóirodát, valamint egy évig árult orvosságot háziorvosoknak és nagy kórházaknak.

Inspiráció: sör és Kína Rövid "fogvatartása" után Seattle-be repült, ahol elmesélte a barátainak megpróbáltatásait, és megkérte őket, mutassák meg neki azt az Internetnek nevezett dolgot. A Yahoo keresőbe a sör és Kína szavakat beírva nem talált semmit. Ekkor jutott eszébe az az ötlet, hogy honlapokat készítsen kínai vállalatok számára. Legelőször saját fordítóirodájának a honlapját készítette el.

Miután hazatért felhagyott a tanítással, felvett 2.000 dollár hitelt, és elindította a China Pages nevű vállalkozását, amely az első internetes vállalkozás volt az országban. Államokbeli barátainak segítségével honlapokat tervezett kínai vállalkozások számára. Később közös vállalkozást alapított egy állami telekommunikációs céggel, de az üzlet nem ment jól. Megfogadta, hogy soha többé nem fog közös vállalkozásba senkivel.

Ezután rövid ideig a Közlekedési és Beruházási Minisztériumnak dolgozott egy internetes vállalkozásnál. Ekkor lépett először érintkezésbe a Yahoo-val, amikor annak egyik alapítóját, Jerry Yang-ot elvitte a Nagy Falhoz, ahol össze is barátkoztak.

Egy évvel később visszatért Hangzhou-ba. Eddigre továbbfejlesztette a beszédkészségét, és hű internetrajongó követőket szerzett. Előre látta sorsát. Állítása szerint egy az otthonában tartott összejövetelen 1999-ben megalapította az Alibaba.com-ot.

Ma azzal viccelődik, hogy azon a napon úgy beszélt, mint egy őrült. Azt mondta, tegye mindenki a pénzt az asztalra. 60.000 dollár gyűlt össze, ez volt az indulótőke.

Hat hónappal később a Goldman Sachs és kockázati tőketársaságok egy csoportja 5 millió dollárt fektetett a cégbe. Nem sokkal később a Softbank alapítója, Masayoshi Son állt az ajtóban.

Ma szerint „szerelem” volt első látásra. A Softbank, amely kezdetben 20 millió dollárt fektetett be, később az Alibaba.com legnagyobb támogatójává vált. Habár az Alibaba első évei nehezek voltak – tulajdonképpen nem volt bevétele – és gyakran ingyen szolgáltatásokat nyújtott, továbbra is talált befektetőket.

2001-ben, valamint 2003-ban, a SARS járvány idején is nehezen ment a cégnek, amikoris az alkalmazottak elkülönítve dolgoztak otthonaikban. Ám 2003-ban, kb. egy időben azzal, hogy az eBay felvásárolta az Eachnet.com-ot, Kína legnagyobb online aukciósházát, Ma és a Softbank megtalálta a módját, hogyan keltsék fel az érdeklődést az Alibaba iránt. Létrehozták a Taobao.com-ot az eBay kínai versenytársaként.

Az ingyenebéd ára A két aukciósház azóta is keményen küzd egymással: mára Taobao megszerezte az eBay ügyfeleinek egy részét a fizetős szolgáltatásával. Az Alibaba.com reményei szerint képesek lesznek majd annyi ügyfelet megnyerni, hogy ingyenessé tegyék a szolgáltatást.

Néhány versenytárs és kritikus megkérdőjelezi, hogy az Alibaba termel-e egyáltalán profitot, azonban Joseph Tsai pénzügyi igazgató szerint a vállalat igenis jövedelmező. Az Alibaba múlt évben 25 millió dolláros pénzmozgást generált, és ebben az évben ettől sokkal nagyobbra számítanak.

Azt azonban még Ma is beismerte, hogy az Alibaba számára nagyobb forgalom és nagyobb partner szükséges. Elmondása szerint meglátta, mire lehet jó egy kereső egy aukciós üzletben. Májusban találkozott Yang-gal Kaliforniában és megegyeztek egy bizonyos fajta együttműködésről. Ma szerint egy vezérigazgató számára nagy kihívás nemet mondani a lehetőségekre, de a Yahoo-nak nem lehet nemet mondani.

Elemzők szerint kétséges, hogy az Alibaba képes-e egyszerre ennyi terülten működni, de Ma-nak erre is megvan a válasza. Szerinte meg van benne a szükséges koncentrálóképesség és előrelátás.

Idén a Google és Yahoo között egyre erősödött a verseny, és az eBay igérete szerint százmilliókat fog befektetni Kínában. Jack Ma meglátta az üzleti lehetőséget, hogy megfordítsa a játékot.

„Köszönöm eBay - viccelődött. Ti tettétek mindezt lehetővé.”
 
< Előző   Következő >


Go to top of page Go to top of page
Vállalkozás Online Kövessen minket! Online névjegyek Cikk beküldése Link ajánlása Belépési adatok Kijelentkezés
Bejelentkezés





Elfelejtette jelszavát
Még nem regisztrált? Regisztráljon most
RSS
Vállalkozás-online.hu - Periodika
Ingyenesen letölthető dokumentumok vállalkozóknak
Üzleti könyvtár
Online névjegyek

Top 10 cikk
Friss comment
Friss cikkek
Interjú
Nehéz üzlet a könyvvizsgálat és a könyvelés
Rezsabek Angéla okleveles könyvvizsgálóA kötelező könyvvizsgálat értékhatárának emelkedése miatt a magyar könyvvizsgálók piacot veszítenek. Az ügyfelek minden papírmunkát a könyvelővel végeztetnek, akiknek így nem sok idejük marad az érdemi munkára. Üzleti szempontból ma nem biztos, hogy érdemes számviteli területen vállalkozást indítani. Rezsabek Angéla okleveles könyvvizsgálót kérdeztük a magyar könyvvizsgálók és a könyvelők helyzetéről.
 
Illúzió az ingyenes cégalapítás
dr. Klausmann Kornél - Illúzió az ingyenes cégalapításAz ügyvédi irodák gyakorlatilag felfoghatók egy vállalkozásként is. Persze más szabályok vonatkoznak rájuk, ami jelenthet nagyobb szabadságot, de nagyobb veszélyt is. Az ingyenes cégalapítás természetesen egy marketingfogás, és valószínűleg tisztességtelen piaci magatartásként versenyjogi probléma lehet. dr. Klausmann Kornél ügyvédet kérdeztük az üzleti partnerségről, az ingyenes cégalapításról.
 
Szavazzon!
Ön vásárolt már infóterméket az internetről?
 
Friss K.V.
Vállalkozás indítása

Vállalkozás-online.hu - Periodika Ingyenesen letölthető dokumentumok vállalkozóknak Üzleti könyvtár Online névjegyek
| Címlap | Vállalkozás indítása | A vállalkozó | Marketing | E-business | Pénzügyek | Adózás | Jog | Menedzsment | Állás - Munka | Európai Unió | Üzleti etika | KKV e-Learning |