hirdetés
Amit a közösségi adószámról tudni kell ege Új társasági forma: európai gazdasági egyesülés. kamarai kritika

Kamarai kritikai az önfoglalkoztatásról. Megoldható?

Címlap     Hírek   Info   Fórum   Impresszum   
   Vállalkozás indítása
   Európai Unió           
   Adózás                    
   Jog                          
   Marketing                
   Pénzügyek               
   E-business                
   Tanácsadás              
   Üzleti etika               
   A vállalkozó             
   Névjegy                    
   Hasznos linkek         
   Címjegyzék              
   Színes                      
   Hírek                         
   Archívum                 
EGYÜTTMŰKÖDŐ
PARTNEREINK



BankWeb

Vállalkozó Kedvű Fiatalok Klubja




Egység:
Ebből
Ebbe:

A magyar vállalatok etikai érzékenysége
Dr. Szegedi Krisztina
2003. október 27.

Alapítványi támogatással 129 kis-, illetve középvállalati tulajdonos/vezető, 80 nagyvállalati vezető és 84 nem üzleti szférában dolgozó személy megkérdezésére került sor. A kutatás egyik alapvető célkitűzése volt, az etika vállalaton belüli szerepének vizsgálata.


Többek között a következő fő kérdésekre kerestünk választ:

- Van-e létjogosultsága a vállalaton belüli etikai kérdéseknek?
- Milyen vállalati etikai irányzat tekinthető dominánsnak Magyarországon?
- Milyen jövőbeli tendencia várható az etika vállalaton belüli jelentőségét tekintve?
- Van- e különbség az etika vállalaton belüli szerepének megítélésénél a nagyvállalalati, a kisvállalati és a nem üzleti szféra véleményében?

Az etikai érzékenységről. Az etikai érzékenység kifejezés elsősorban személyekkel kapcsolatban jelenik meg az üzleti etikai irodalomban. A kifejezést az egyes szerzők különbözőképpen definiálják. A Journal of Business Ethics összefoglalta az elmúlt húsz év üzleti etikai kutatásainak sajátosságait, a folyóiratban megjelent cikkek alapján. Eszerint az etikai érzékenység három értelmezése terjedt el a témával foglalkozók körében:

1. egy személy azon felismerésének a képessége, hogy egy bizonyos helyzet etikai dilemmát jelent
2. a helyes cselekvés valószínűsége
3. az etikátlan magatartással szembeni intolerancia (Collins, 2000).

A vállalatok vonatkozásában a vállalati társadalmi felelősség témaköréhez kapcsolható a vállalati társadalmi érzékenység. A vállalati társadalmi felelősség irodalma arra összpontosított, hogy milyen kötelezettségei vannak a vállalatoknak a társadalmi környezettel szemben, viszont nem adott a menedzsment kezébe olyan eszközöket, amelyekkel a vállalat ezt meg tudná valósítani. A társadalmi érzékenység irodalma erre a hiányosságra való reakcióként fejlődött ki. A vállalat társadalmi érzékenysége a társadalmi nyomásokra való reagálás képességét jelenti.

Más megközelítésben viszont a vállalati társadalmi érzékenység nem válaszreakcióként jelenik meg, hanem sokkal inkább a vállalat kezdeményező szerepeként értelmezik. Ez az értelmezés átvezet a napjainkban aktuális "Corporate Citizenship" vállalati polgárság felfogáshoz. A "jó vállalati polgár" nemcsak a vállalat legális felelősségére koncentrál, hanem olyan cselekedetekre is, amelyek célja "a közösségi élet minőségének növelése aktív, participáción alapuló, szervezett részvétel útján". A vállalat magatartásának célja ezzel nem a pénzügyi teljesítmény növelése, ugyanakkor magatartása pozitív hatással lehet pénzügyi teljesítményére.

A kutatás eredménye. Az etika vállalaton belüli szerepének vizsgálata során arra a kérdésre kerestünk választ, hogy hogyan, és milyen intenzitással reagál az üzleti, illetve a nem üzleti szféra az etikai kérdésekre.

A megkérdezettek összesen 22 százaléka szerint nincs, vagy alig van érdeklődés az etikai kérdések iránt. A válaszolók 19 százalékának van ilyen irányú érdeklődése, de nincsenek elképzeléseik az intézkedések bevezetésére illetve a további teendőkre vonatkozóan. Közel 60 százalékuk tartja már ma is, vagy a jövőre nézve a sikeres vezetés feltételének a morális kérdések figyelembe vételét.

Annak ellenére, hogy a válaszadók jelentős része (18 %) szerint alig van érdeklődés a vállalati etikai kérdések iránt, mivel más problémák sürgetőbbek, a vélemények a jövőre vonatkozóan az etika vállalaton belüli szerepének növekedését prognosztizálják. "Az etikai kérdések figyelembe vétele egyre fontosabb lesz a jó vezetés számára". Akik nem látják versenytényezőnek a vállalati etikát, azok is a jövőbeli szerepének felértékelődésével értenek leginkább egyet, hiszen az összes válaszadó mintegy ötöde szerint a jövőben mindenképpen kénytelenek lesznek a vállalatok etikai kérdésekkel foglalkozni.

Az egyes vizsgálati csoportok egyetértési arányát elemezve megállapítható, hogy az etikai kérdések iránti érdeklődés hiánya a nagyvállalatok esetében a legkisebb (2,11 %) bizonyára azért, mert a kisvállalatok más jellegű problémáikat sokkal sürgetőbbnek ítélik meg. Ezzel szemben azoknak a kisvállalati vezetőknek, akiknek van ilyen irányú érdeklődése (9,86 %) megvannak a saját koncepciói is a további teendőket illetően.

A nem üzleti szférában dolgozókra az jellemző, hogy negatívabban ítélik meg a (5.88 %) a vállalati szféra hozzáállását az üzleti életben felmerülő etikai kérdésekhez, véleményük szerint nem igazán vannak konkrét elképzelései (16.99 %) az üzleti etikai problémák gyakorlati megoldására vonatkozóan.

Visszatérve a kifejtett vállalati etikai érzékenység fogalmához, összességében az integratív felfogás értelmében nem beszélhetünk etikai érzékenységről a hazai vállalati körben, viszont a hagyományos vállalatfelfogással jellemezhető etikai érzéketlenségről sem. Az etika jövőbeni vállalati szerepére vonatkozóan bíztató az előrejelzés, bár félő, hogy csak az instrumentalista felfogás értelmében.

vissza
Hozzáadás
kedvencekhez

hirdetés


hirdetés
Domain regisztráció,
tárhelybérlet kis- és
közép-
vállalkozásoknak a
legkedvezőbb áron!

hirdetés
ConnectAD

hirdetés

     
  Impresszum I Adatvédelem I Médiaajánlat
Írja meg véleményét:
velemeny@vallalkozas-online.hu